Marit Peura: Teatteria koko
elämä
Vanha kotitalo Vanha Nummela entisellä Lohjantiellä. Marit
Peura on näytellyt Vihdin kesäteatterissa sen perustamisesta saakka.
Molemmat viettävät tänä kesänä 45-vuotisjuhlavuottaan.
- Aloitin näyttelemisen kansalaisopiston näytelmäpiirissä vuonna 1971.
Silloin Helmi-Briitta Lajunen ohjasi Pitkäjärveläiset- näytelmän, jossa
itse esitin nuorta piikalikkaa.
Tie lavalle vei itse Shakespearen kautta.
- Rakastuin murrosikäisenä suunnattomasti Romeo ja Julia- elokuvaan.
Näin sen kaikkiaan 14 kertaa.
Silloin ei Vihdissä ollut elokuvateatteria. Elokuviin piti mennä joko
Lohjalle tai Helsinkiin.
- Hiihtolomalla lähdin vanhan koulukaverin luokse Orimattilaan. Siellä
piti viettää koko viikko, mutta veri veti jo kolmen päivän jälkeen
elokuviin.
Nuori Marit luki kaikki suomeksi käännetyt Shakespearen teokset.
- Jotenkin ymmärsin nuoressa mielessäni kuinka suuri valta Shakespearen
teksteillä on vaikuttaa ihmisten tunteisiin.
Vihdin yhteiskoulussa Marit käveli Romeon kuvan kanssa pitkin käytäviä.
Julian kuvan hän osti toisen oppilaan kuvaamataidontyöstä 50 pennillä.
Kymmenen vuotta ensimmäisen kesäteatterikokemuksen jälkeen Marit pääsi
mukaan Ansa Ikosen jäähyväiskiertueelle. Näytelmä ”Äiti rakastaa”
kertoi äidin sitoutumisesta poikiinsa, mutta ei niinkään heidän
vaimoihinsa.
- Näyttelin nuoremman pojan kihlattua. Sillä näytelmällä kierrettiin
Suomea puolitoista vuotta aina syksystä kevääseen. Kesät tein töitä.
Näytöksiä tuli yli 200.
Marit kertoo kiertueella saaneensa kokea mitä todellinen
ammattinäyttelijän työ on. Teatterikorkeakouluun hän haki viisi kertaa.
- Uskon, että näin harrastajana olen saanut tehdä enemmän ja
vaihtelevia rooleja kuin ehkä ammattilaisena olisi ollut mahdollista.
Kilpailu ammattilaisilla on kuitenkin niin kovaa ja julmaa, varsinkin
naisilla.
Marit näytteli kesäteatterissa yhtäjaksoisesti vuoteen 1986 saakka,
jolloin tytär syntyi.
- Mutta en silloinkaan voinut kokonaan olla pois. Myin teatterilla
pääsylippuja ja talviteatteriin pääsin taas näyttelemäänkin.
Marit kiittää teatterin hyvää porukkaa ja yhteishenkeä.
- Kun tehdään yhteisen päämäärän eteen töitä niin sillä ei ole yhtään
mitään väliä minkä ikäinen tai värinen olet, mikä on poliittinen
vakaumuksesi tai koulutuksesi. Yhdessä tekeminen opettaa tulemaan
toimeen erilaisten ihmisten kanssa.
Ja lavalla on voitava luottaa toiseen.
- Rytmi on tärkeää. Siinä täytyy tukea toinen toistaan. Tarvittavat
tunteet syntyvät harjoitellessa. On vain uskallettava heittäytyä.
Näytellessä toinen näyttelijä ottaa aina toiselta kopin. Vuoropuhelu
kantaa eteenpäin.
Roolin rakentaminen Maritilla alkaa koko näytelmän lukemisesta. Teksti
täytyy opetella hyvin ulkoa, sen jälkeen voi keskittyä tulkintaan.
Tämän kesän näytelmässä ”Äkkilähtö Tallinnaan” Marit on yksi laivan
henkilökunnasta.
- Olen pitkiä aikoja näyttämöllä sanomatta mitään. Se luo omat
haasteensa. On myös tiedettävä paikkansa, missä olla milloinkin.
Lempiroolia kysyttäessä mieleen muistuu useampi työ. Marit mainitsee
mm. Hiirenloukun, jossa hän sai näytellä nyt jo edesmenneen Pertti
Niemisen kanssa.
- Rakastan dekkareita, ja hienon, tunnetun käsikirjoituksen myötä oli
tehtävä tarkkaa työtä.
Ehkä tärkeimmäksi nousee kuitenkin äiteen rooli Suomen hevonen –
näytelmässä. Marit oli lavalla yhtäjaksoisesti yli kaksi tuntia.
- Esitin 80 vuotiasta naista, joka kuolee näytelmän lopussa. Rooliin
oli löydettävä vanhuksen motoriikka ja ilmeet.
”Mustalaisleiri muuttaa taivaaseen”- näytelmän musiikki kolahti heti.
Näytelmään oli päästävä mukaan.
- Ajattelin, että suostun vaikka kynnysmatoksi kunhan saan olla yhtenä
porukassa. Lopulta saamallani roolihenkilöllä oli kolme repliikkiä,
naurahtaa Marit.
Marit muistuttaakin siitä kuinka jokainen rooli, niin suuri kuin
pienikin on tärkeä ja antaa iloa ja oppia eteenpäin.
Yksi Maritin näyttelijätyön kauneimmista kokemuksista on juuri
”Mustalaisleiri muuttaa taivaaseen”- näytelmästä.
- Joukko meitä näyttelijöitä, jotka emme juuri silloin olleet
näyttämöllä, käveli yönäytöksessä lyhdyt kädessä rantaan. Istahdimme
penkeille ja asetimme lyhdyt keskellemme kuin nuotioksi. Kuuntelimme
mitä lavalla tapahtuu, kun näytelmässä mukana olleet hevoset kulkivat
taluttajineen hiljaa ohitsemme.
- Olimme kuin unessa tai haavemaailmassa. Hetki oli suorastaan
maaginen. Siinä yhdistyi kaikki se mitä teatteri parhaimmillaan voi
tunnelmallaan näyttelijöille ja katsojille antaa.
Vihdin teatteri juhlistaa 45-vuotisjuhlavuottaan viemällä kesän
näytelmän ”Äkkilähtö Tallinnaan” Vihdin kunnan ystävyyskuntaan Viron
Otepäähän. Viimeksi Otepäässä on vierailtu 14 vuotta sitten,
ensimmäisen kerran jo 1989.
Lähde: toimittaja Mari Vainio
|