Harrastukset
, Teatteri
Eläkkeensaajien
Keskusliitto järjesti vuonna 2002 iltamaperinteen
muistitiedonkeruun.
Elämäni
iltamat- keruuseen osallistui 112 muistelijaa. Ensimmäisen
palkinnon sai Tapani Kovanen Espoosta ja toisen palkinnon Veikko Helle
Nummelasta.
Veikko
Hellen teksti (alla) on julkaistu Veteraani – lehdessä maaliskuussa
2003.
Molemmin
puolin esirippua
Varhaisemmat,
aivan alusta alkaen edes jonkunlaiseen järjestykseen pantavissa olevat
muistoni haarautuvat kolmeen eri kohteeseen. Koti ja kotiväki ovat
tietysti ensimmäiset ja läheisimmät. Ja sen olen paanut merkille, mitä
pidemmälle niistä ajallisesti etäännyn, sitä tärkeämmäksi ne vain
tuntuvat käyvän. Kodin yhteydessä seinän takana ollut puusepän verstas
on toinen. Se oli mieluisa paikka hyvältä tuoksuvine höylänlastuineen,
’penkkeineen ja työkaluineen, joihin koskeminen oli kiellettyä, mutta
onnistui kuitenkin, kun oli valppaana. Kolmas näistä kohteista on
työväentalo. Mieleni tekisi kirjoittaa se isolla alkukirjaimella.
Oikeastaan sekin oli osa kotiympäristöä, sillä isä ja äiti olivat
”talolla” aina viikonloppuisin ja usein arki-iltaisinkin. Ei tämä
kolmas kohde paljoakaan jäänyt kahden edellisen jälkeen, sillä se oli
osa elämääni jo ennen syntymistäni, osa äitiäni,Aliinaa, sen enempää
kuitenkaan silloin vielä osallistumatta.
Tämän
muisteloimisen piiriin eivät nyt kuulu lapsuuteni koti eikä isäni
verstas, niin rakkaita kuin ne olivatkin, vaan työväentalo. Siitä
kerron.
*****
Työväenyhdistyksen
melkeinpä ainoa tapa hankkia varoja toimintaansa varten oli iltamien
järjestäminen. Ja niitä järjestettiin. Niitä oli eri laatuisia, oli
tanssi-iltamia, ohjelmallisia iltamia ja sellaisia, joissa oli vain
näytöskappale, niin kuin silloin taidettiin sanoa. Se oli useampi
osainen ja kestoaika oli muutaman tunnin eli ”koko illan”. Se oli
teatteritaiteen harrastamista joskus uskomattoman alkeellisissa
oloissa, mitta noilta näyttämöiltä on moni suomalainen huipulle noussut
näyttelijä saanut ”kipinänsä” ja alkutaitonsa.
Yhdistyksen
”näyttelijät”, puusepät vahvana runkona, olivat harjoitelleet taas
kerran tällaisen useampinäytöksisen kokoillan näytöskappaleen, jonka
nimen olen unohtanut. Olisiko se ollut aiheeltaan
historiallinen, kun muistan, että ainakin pääosien esittäjillä oli
vähän erikoisemmat asusteet. Sekin oli mahdollista, että se olisi ollut
Aleksis Kiven kirjoittama Karkurit. Tästä en ole kuitenkaan läheskään
varma, kun ”ensi-illasta” on kulunut jo niin pitkä aika ja kun
muistikin on väljehtynyt.
Kaksi
aatelismiestä siinä kuitenkin oli päärooleissa. Toinen oli Volmari
Viikholmi ja toinen oli Pulkka. Kyllä hänelläkin etunimi täytyi olla,
mutta sitä ei käytetty, kun sukunimi oli niin helppo sanoa. Puuseppiä
olivat kumpikin, Helsingistä Nummelaan Edvard Hellen
Puusepänliikkeeseen tulleita.
Pulkka
oli itseoikeutettu näytelmän ohjaaja, jos nyt sellaisesta sillä
näyttämöllä ja siihen aikaan voitiin puhua. Hän nimittäin oli
Helsingissä ollessaan ollut puuseppänä Kansallisteatterin
kulissiverstaalla ja tullut tuntemaan monia nimekkäitä näyttelijöitä,
ne kun olivat verstaalla teetätelleet yksiä ja toisia omiakin
pikkutöitään. Helsinkiläispuuseppiä Viikholmikin oli. Hänen
yhteyksistään teatteriin en koskaan ollut kuullut mitään, mutta
helsinkiläisyys täällä maalaisoloissa oli arvo sinänsä ja sen
katsottiin riittävän toisen pääosan saamiseen.
Todettakoon
nyt vielä kuiskaajankin ansiot. Nimeltään hän oli Otto Stark,
puuseppien klassikoita hänkin ja helsinkiläisverstailta tullut, kuinkas
muuten. Hänen kuiskaajanlahjansa olivat siinä, että hänellä oli suun
päälle ulottuvat tuuheat viikset ja pari katkennutta etuhammasta.
Tuollaiset ”luonnonlahjat” olisivat riittäneet isommankin teatterin
kuiskaajaksi.
Mutta
nyt itse esitykseen.
Näytelmä
oli edennyt kohtaukseen, jossa aatelismiehet ovat riitaantuneet ja
Viikholmin kuuluu kuolla, kun Pulkka hänet ampuu. Sali oli hiiren
hiljaa ja niin me pojankoltiaisetkin siinä näyttämön rampilla roikkuen.
Jännitys oli huipussaan, tihentynyt niin kuin nykyisin taidetaan sanoa.
Pulkka on tullut vasemmalta kiiltävä revolveri kädessään ja Viikholmi
astuu esiin oikealta tuikea katse silmissään.
Miehet
kohtaavat toisensa keskellä näyttämöä ja muutaman kiihkeän puheenvuoron
jälkeen Pulkka kohottaa aseensa kohti Viikholmia ja vetää liipasinta.
Juuri sillä silmänräpäyksellä aseen piti laueta ja korvia särkevän
laukauksen kuulua yli näyttämön ja katsomon, jossa yleisö oli pakahtua
jännityksestä, kun se värähtämättä seurasi tapahtumien kulkua. Mutta
mitä nyt? Laukausta ei kuulu, missä vika, onko ruuti kostunut näyttämön
hikisessä ilmastossa, ehtii joku jo tuskissaan katsomossa arvella. Ei
ollut ruuti kostunut eikä aseen liipasin juuttunut.
Veljeni
Paavo,
joka kulissin takana oli tunnollisesti odottanut siihenastisen elämänsä
tärkeintä tehtävää, oli torkahtanut. Hänellä oli kummassakin kädessään
verstaalta tuotu sileäksi höylätty laudan pala, joita yhteen lyöden
piti saada aikaan Pulkan revolverin terävä, hiljaisuuden repivä
laukaus. Mutta uni oli voittanut Paavon.
Mutta
näytelmän tapahtumien piti edetä. Pulkka esityksen ohjaajana parhaiten
tiesi, että Viikholmin on nyt kuoltava. Henki pois toiselta pääosan
esittäjältä, muuten näytelmä ei voi jatkua. Vedettyään vielä muutaman
epätoivoisen kerran revolverin liipasinta ja Paavon laudanpalojen
laukausta turhaan odottaen hän ratkaisi asian lyömällä tällä
kelvottomalla aseella Viikholmia otsaan. Olihan tämä saatava hengiltä.
Viikhoolmi
ei kuitenkaan ollut tällaiseen kuolemaan ollenkaan varautunut. Hän sai
otsaansa verta vuotavan haavan ja sähisi ohi kaikkien kirjoitettujen
repliikkien ”Pulkka perkele!” ja tarttui tämän aatelismiesröyhelöihin
ja sylipaini oli valmis. Kuiskaaja nousi kopistaan tappelevia aatelisia
rauhoittamaan ja silloin kuului odotettu laukauskin. Paavo oli herännyt
siihen temmellykseen, löi laudanpalansa yhteen.
Hyvältä
se laukaus kuuluikin, mutta pahasti myöhäisenä. Joku toimihenkilöistä
sulki esiripun. Yleisö oli ymmällä. Se ei tiennyt, kuuluisiko taputtaa
vai nauraa ja kun ei tiennyt, tekivät molempia.
Taion
jälkeen näytelmä jatkui. Pitihän se saada päätökseen. Viikholmi makasi
keskellä näyttämöä kuolleena ja Pulkka lausui paatoksella viimeiset
kirjan mukaiset repliikit ruumiin yli kumartuneena.
Suuri
historiallisen näytelmän esitys päättyi sillä kertaa siihen. Puusepät
olivat panneet parastaan, mutta jouduttuaan ylivoimaisen ongelman
eteen, kävi niin kuin näillä näyttämöillä joskus käy, että
murhenäytelmästä tuleekin huvinäytelmä.
Taiteilijat
laskeutuivat näyttämöltä ”rahvaan” keskuuteen osallistuakseen näytännön
päätteeksi tavanmukaiseen ”tunnin tanssiin”. Viikholmi tanssi hantuuki
päässä, eikä kenenkään tarvinnut kysyä miksi. Pulkalla oli
selittämistä. Hän vakuutti, että Kansallisteatterissa pääosan esittäjä
olisi menetellyt juuri samalla tavalla, kun kerran Paavo oli
torkahtanut ja Viikhomin oli pakko kuolla.
Esitys
jäi ainoaksi. Viikholmi ei enää ”ollut käytettävissä” ja Paavonkin
tilalle olisi pitänyt hankkia joku toinen.
*****
Siirrytään
sitten esiripun toiselle puolelle, yleisön puolelle.
Oli
tanssi-iltamat ja Kattilamäen pojat soittivat kuten tavallisesti,
Alpertti viulua ja Almus
haitaria, jonka rivien määrää en tullut tietämään, taisi olla pari tai
kolme, ei ainakaan enempää. Siihen aikaan olivat haitaritkin
vähempirivisiä. Nykyisin niitä taitaa olla vähintään viisi. Niin
muuttuu maailma.
Me
veljeni Jaakon
kanssa, ja olisiko Eskokin
vähän isompana ollut mukana, loikoilimme puoliunisina soittajien
jaloissa niiden tahdin lyömisiä seuraten, välillä ehkä rytmiä vähän
häiritenkin.
Vuorossa
oli valssi ja lattialle riensi ensimmäisenä parina Fanni ja Arttu.
Fannin täytyi olla puuseppö Koposen perhekuntaa, en täällä muita sen
nimisiä riennyt ja Arttu oli Hemmilän
renki. Valssimusiikista huolimatta he alkoivat tanssahdella
saksanpolkkaa. Herätti se ihmettelyä muissakin, mutta Alpertti, joka
oli arka soittajamaineestaan, suorastaan loukkaantui. Hän laski
viulunsa polvelleen ja Almuskin pysäytti pelinsä. Melkein huutaen,
pilkallinen sävy äänessään hän opetti tanssiparia, ettei tämä ole
mikään saksanpolkka vaan valssi nimeltään Tonauvellen suomeksi Tonavan
aallot.
Tanssipari
pysäytti menonsa ja Fanni selitti hengästyneenä, ettei Arttu osaa
valssia, vaikka kuinka soittaisitte. – Mei mennään nyt vaan tätä, jota
Arttu osaa. Olivat jo ottamassa uusia askeleita, kun Alpertti sanoi,
että voidaanhan mei soittaa sitäkin mitä Arttu osaa, mutta soitetaan
sentään nää Tonavan aallot loppuun, ei näitä paljon enää olekaan.
Pienen virittelyn jälkeen ”orkesteri” siirtyi soittamaan saksanpolkkaa,
jokimaisemissa kuitenkin pysytellen, kappaleen nimi oli Tammerkosken
sillalla.
Tanssit
jatkuivat. Valssit ja polkat vuorottelivat, välillä soittivat
potkumasurkankin, joka nimi oli minun korviini jäänyt muodossa
potkuma-sorkka. Täytyipä äidiltä joskus oikein kysyä, mitä se sorkka
oikein tarkoittaa.
Vihdoin
tuli Alpertin ilmoitus: viimeinen valssi. Se oli suuri
helpotus meille pojille, sehän tiesi kotiinlähdön lähestyvän. Se oli
”viimeinen varoitus” myös niille, joiden saattoasiat eivät olleet vielä
varmistuneet.
Veikko
Helle
II
palkinto Elämäni iltamat- muistitiedonkeruussa
|