Eräs jouluaatonaatto Nummelan taksissa.
Oli
jouluaaton aatto. Elettiin vuotta 1970. Tienasin opiskelurahoja
tuuraamalla taksikuskeja aina viikonloppuisin ja juhlapyhinä. Nyt oli
vuorossa tuurata Luodon Einon taksia.
Joulunalusviikko oli
Nummelan takseille kiireistä aikaa, sillä kaupungista tuli paljon
lomanviettäjiä Nummelan täysihoitoloihin, Luontolaan, Päivölään ja
Hopeaniemeen. Nummelan linja-autoasemalta sain kyydittäväkseni kaksi
vanhempaa rouvaa, jotka olivat menossa Hopeaniemeen. He olivat jo
astumassa kyytiin, kun huomasin laiturilla iäkkään papan, joka kyseli
muilta matkustajilta, minnekähän hänen pitäisi nyt mennä. Hän näytti
paperilappusta, johon oli merkitty määränpääksi Hopeaniemen
luontaishoitola. Lopussa luki vielä, että kyllä Jumala johdattaa
oikeaan paikkaan. Taksissa istuvat rouvat olivat hyvin ystävällisiä ja
niin pappa otettiin samaan kyytiin.
Matkan aikana pappa
kertoi, että lapset olivat ostaneet hänelle lomaviikon joululahjaksi ja
laittaneet hänet linja-autoon ja sitten vielä antaneet varmuuden vuoksi
paperilapun, jossa oli lomapaikan nimi ja osoite. Hän kertoili myös,
miten Jumala oli häntä koko elämän ajan johdatellut ja että tälläkin
matkalla oli jo johdatusta, kun hän osui juuri samaan paikkaan
matkaavien rouvien kanssa taksiin.
Ilma oli pikkuisen pakkasen
puolella, lunta maassa ja pienemmät tiet, kuten Hopeaniemeenkin vievä
tie, olivat todella liukkaita. Varovaisesti piti autoilijoiden ajaa,
taksienkin, vaikka kiirettä piti ja kyydittäviä riitti jonoksi asti.
Kun
lähestyimme määränpäätä, ohitimme potkukelkkailijan. Hän potkutteli
vauhdikkaasti ja totesimme, että nyt näyttää olevan luistava
kelkkakeli. Hetken päästä ajoi vastaan ahtaassa kurvissa punainen
taksi, jota ajoi Seppo Toivanen. Hän oli Nummelan vakituisia
taksikuskeja, mutta tie oli siinä kohdassa todella kapea ja liukas eikä
yhteentörmäystä voinut välttää. Onneksi kummatkin ajoimme hiljaista
nopeutta, mutta silti vastaantuleva auto ajautui ojaan ja minunkin
autoni kärsi vaurioita. Kukaan ei onneksi loukkaantunut, mutta
kummankin auton matka päättyi siihen. Kömmimme ulos autosta ja
pohdimme, mitenkä matkaa jatketaan.
Aikaisemmin ohitettu
potkukelkkailija ehti paikalle ja päivittelyjen jälkeen hän toivotti
kaikille hyvää joulua. Hän oli Hopeaniemen hoitajia ja oli menossa
töihin. Koska matkaa oli enää jäljellä vain pari sataa metriä, hän
kehotti pappaa istumaan potkurin kyytiin. Mukana olleet rouvat olivat
parempikuntoisia ja kävelivät loppumatkan. Siinä hoitajan potkukelkassa
istuessaan pappa vielä kiitteli hyvästä kyydistä ja totesi, että taas
Jumala johdatti hänet oikeaan osoitteeseen, vaiherikkaan matkan
jälkeen.
Nummelan TAXI ja ”pirssikuskit”
Nummelan funkkistyylinen taksikoppi sijaitsi Asemantiellä
Auran liiketalon lähellä ennen kuin se siirtyi 60-luvun lopulla uuden Osl.Auran
kiinteistön tiloihin Tuusan pellolle. Uusi huone oli nykyaikaisempi,
lämpimämpi, sisälsi juoksevan veden ja vessan mutta kalustus oli lähes sama
kuin edellisessä. Kalusteena oli puhelin, kirjoituspöytä, sohva pöytineen ja
pari tuolia. Vessassa oli soodapurkki närästysvaivoista kärsiville.
Muistikuvissani on tapaus kun Eino Luoto oli ostanut uuden Ford
Zebhyr-merkkisen auton ja elokuinen voimakas myrsky kaatoi ison, vanteilla vahvistetun
koivun suoraan Luodon auton päälle niin, että auto painui katostaan kasaan ja
runko vääräksi. ( paikallislehti on julkaissut artikkelin). Vanha taksikoppi
välttyi nipin napin vaurioilta.
Niihin aikoihin takseina toimivat mm Eero Aho, Lauri Luoto,
Eino Luoto, Urho Lintumaa. Vaikka tiet olivat sorapäällysteisiä ja melko lailla
huonokuntoisiakin, autot pysyivät hyvinä ja edustuskuntoisina, asiakkaiden palvelukseen
sopivina eikä onnettomuuksia juurikaan tapahtunut.
60-luvun puolivälissä Nummelan elämä vilkastui. taksit vaihtuivat
”mersuihin”, keskipisteen ympärille tiet asfaltoitiin, Saaren Reiska jakoi
bensaa kopin vieressä olevalla Shell-huoltoasemalla, Tehokalusteessa (Martela)
tehtiin tuoleja ja toimistokalusteita runsaammin ja siirryttiin kesäaikana
viisipäiväiseen työviikkoon tekemällä muut päivät tuntia pidempään, Rakvesi
valmisti öljysäiliöitä ja ammattikurssikeskus koulutti työntekijöitä. Kehätien
rakentaminen harjun taakse ja pitkin harjua Hangosta Hyvinkäälle paransi liikennettä Lohjankin
suuntaan. Uutta kouluakin alettiin rakentaa kivikoulun rinnalle.
Vapaa-aika lisääntyi ja takseja tarvittiin ja käytettiin.
Viikonloppuisin kyydityksiä oli lähes ympäri vuorokauden. Nuoriso, jolla ei
vielä ollut autoa ja ajokorttia keräsivät porukan ja ottivat taksikyydin
tanssipaikoille, aluksi Nummenkylän lavalle ja sittemmin Lohjan lavalle.
Vanhempi nuoriso tyytyi viettämään vapaa-aikaa paikallisissa, Hiisi-,Sarkka- ja
Airmotelli-ravintoloissa.
Takseilta toivottiin enemmän palvelua, autoissa piti olla
radion lisäksi mm, kasettisoitin, josta voi kuunnella ajon aikana ”piitles-
musiikkia” ja humppaa. C-kasetit olivat uutta ja niiden soittamiseen soveltuva
MOCOMA-soitin, joka melkein muutaman soiton jälkeen tuhosi koko kasetin niin,
että sen nauhaa sai kerätä auton
lattialta. Nuoriso tuntui tietävän minkä taksin halusi valita, vaikkei
valintamahdollisuutta ollutkaan, vaan jonossa ensimmäisenä oleva oli valittava.
Tuntui siltä, että nuoriso kyttäsi nurkan takana niin kauan kun vuoroon tuli
soittimella varustettu auto ja nuorempi kuljettaja.
Tupakointi oli yleensä sallittua kaikkialla, niin myös
taksissa ja se aiheutti harmia, hajua ja pieniä palovaurioita penkeille. Oksennuspussit
piti olla varmuuden vuoksi helposti saatavilla ja niitä myös käytettiin tai
ainakin yritettiin käyttää. Jälkien siivoaminen oli hirveätä, vaikka yleensä
asiakas sen maksoi. Monesti yöllä juhlimisen jälkeen asiakkaille piti hankkia
janojuomaksi viinaksia pimeiltä trokareilta ja niitä haettiin jopa Lohjalta
saakka. Ehkäisyvälineiden kysyntäkin lisääntyi ja niitä piti olla varmuudella
mukana, se oli sellainen viimeinen ”ovensuukysymys” kyydityksen päättyessä.
En olisi uskonut millaiseen mielenkiintoiseen tehtävään
ryhdyin kun Toivasen Seppo, joka oli ostanut taksin parivuotta aiemmin, pyysi minua
tuuraamaan viikonloppuisin ja muina aikoina, sillä hän alkoi jo kyllästyä
yövalvomisiin. Taksin kuljettajilla ei ollut silloin mitään työaikaa eli aina
piti olla valmiina tarjoamaan asiakkaille kyytejä. Myöhemmin tuurasin myös
Luodon Einon taksia.
Taksissa kuuli viimeisimmät uutiset ja pirssimiehet
yleisesti pystyivät ennustamaan tulevaisuuden, taloudellisen tilanteen,
sairaustapauksissa antoivat diagnoosin ennen lääkäriin menoa ja lohdutuksen sanoja
vaikeuksiin joutuneille, jopa kun äitiä vietiin synnyttämään, tiesivät tuleeko
tyttö vai poika.
Opin tehtävässä myös sen, että humalainen ei välttämättä ole
sairas ja hän todennäköisesti paranee jo huomiseksi, jolloin pitää olla
ahkerasti sorvin ääressä. Asiakasta oli silloin autettava vaikka kotiinsa
sänkyyn asti. Oli myös tapauksia jolloin kyydistä maksuun ei ollut riittävästi
markkoja tai ei ollut lainkaan, silloin otettiin joku esine, kello, koru tai
muu pantiksi, jonka asiakas sitten tuli lunastamaan kun oli saanut raahaa
tienattua. Tosin taksikopin piirongin laatikossa oli lunastamattomia kelloja ja
koruja aivan riittävästi.
Vaitiolovelvollisuus kuului perusasioihin eikä siitä
lipsuttu, samoin kollegialisuus taksareiden kesken oli hyve ja tarvittaessa
autettiin toisiamme parhaalla mahdollisella tavalla. Vanhemmat kuljettajat
auliisti ohjasivat ja perehdyttivät nuorempia.
Nuori pirssikuski hääparia kyytimässä heinäkuussa 1971
Hääpari tilasi kuljetuksen Vihdin kirkosta juhlapaikkaan
Nummelan Hiisi-ravintolaan ja sitten juhlien jälkeen tuoreen avioparin
yhteiseen kotiin Espoon Olariin.
Otin tilauksen vastaan ja lupasin olla ajoissa kirkon edessä
auto puunattuna ja muutenkin siistissä kunnossa. Muuta rekvisiittaa ei
tarvinnut, ei purkkeja tai ”vastanaineet”-kylttejä.
Oli kesäinen lämmin ja aurinkoinen lauantai-iltapäivä, kun onnellinen
pariskunta saapui riisisateessa kukkasin koristeltuna autoon, ensimmäiset shampanjat
kilistettiin heti, kun päästiin matkaan. Ravintola Hiiden edessä oli jo
häävieraita ja paikallisia ottamassa tuoreen avioparin taputuksin vastaan.
Juhlat ravintolassa jatkuivat hieman yli puolen yön.
Oliko juhlissa tapahtunut jotain epämiellyttävää, sillä kotimatka
Olariin oli avioparilla vaitonainen. Käsittääkseni kumpikaan ei ollut nauttinut
liikaa juhlajuomaa. He istuivat takapenkillä erillään toisistaan ja tuntui
siltä, että puheenaiheet olivat vähissä. Yritin varovaisesti kysellä juhlien
onnistumisesta, johon sain vain sulhaselta lyhyen kommentin. Yritin myös valita
radiosta ja kasetilta jotain aiheeseen sopivaa tunnelmamusiikkia. Sekään ei
auttanut. Morsian oli allapäin ja sulhanenkin keskittyi vain navigointiin.
Kun vihdoin päästiin perille Olariin avioparin talon eteen
kysyi sulhanen morsiamelta avainta ulko-oven avaamista varten , että saisi oven
ensin avattua ja pääsisi kantamaan siipan yli kynnyksen. Silloin morsian tiuskaisi
ettei anna avainta ja sanoi jäävänsä autoon. No, odottelin tilanteen
laukeamista sillä minulla ei ollut mitään kiirettä, kuuntelin vain
taksamittarin raksutusta ja hiljaista musiikkia kasetilta, Beatlesia ja Tapani
Kansan laulua. ”Äidin pikkupoika…, päättyneet on päivät…” jne.
Noin vartin kuluttua morsian suostui tulemaan autosta ja
meni ulko-oven luo, mutta ei antanut avainta vaan löi käsilaukulla sulhasta
päähän. Säpsähdin, että pitäisikö minun jotenkin puuttua asiaan. Onneksi
tilanne jäi siihen ja sulhanen, huomatessaan minun vaivautuneen, tuli
selittämään, että kyllä tämä tästä, jos nyt odotellaan vielä. Lopulta avain
sitten löytyi ja sulhanen tuli tapahtumasta pahoitellen maksamaan kyydin.
Toivotin avioparille kaikesta huolimatta onnea yhteiselle elämäntaipaleelle.
Toivottavasti ensimmäinen riita näin varhaisessa vaiheessa oli
onneksi ja antoi sopuisan yhteiselon tulevalle.
Paluumatkalla aamuyöllä mietin tapahtumaa, miten vaikeaa on puolison valinta. Oliko
tässä valittu oikein. Mistä muuten tietää kuka on se oikea. Päätin, että minulla
ei olisi mitään kiirettä ja muistin erään hyvän ystäväni teologian opiskelijan
ohjeen: Kun se oikea hetki tulee ja oikea ihminen on kohdalla silloin tuntee
isojen kellojen kumahtelevan sisimmässään ja se on menoa se. Ihastukset ovat
vain pienten kellojen kilinää.
Menneitä muistellen Timo Myyryläinen , helmikuu 2018, tammi-helmikuu 2019