Timo
Myyryläisen koulumuistoja
Nummelan
koulu
Elämää Nummelan kansakoululla
1960-luvun alussaMuutimme
Nummelan kansakoululle kesällä 1959. Isäni Tauno aloitti
talonmies-vahtimestarina ja äitini Oma-Bertta keittäjänä. Kivikoulun
yläkerrassa asuivat meidän lisäksi opettajat Aino Lemmetty ja Laura
Väisänen, joka jäi seuraavana vuonna eläkkeelle ja hänen tilalleen tuli
Sirkku Palonen. Puukoulun alakerrassa asui poikamiesopettaja Osmo
Halonen, joka kävi armeijan siinä välillä ja tuuraajana oli
näyttelijäsuvustaan tuttu Pentti Riuttu. Puukoulun yläkerrassa oli
terveyssisaren asunto ja vastaanottotilat neuvolalle. Terveyssisarena
toimi ensin Oili Yliluoma ja myöhemmin Raili Järvinen. Karviset, Hilkka
ja Esko asuivat omassa juuri valmistuneessa omakotitalossaan Lohjantien
varrella.
Kanssakäyminen opettajien ja henkilökunnan kesken oli
tiivistä ja vilkasta. Koko henkilökunta oli suunnilleen saman ikäistä
joten kanssakäyminen oli mutkatonta ja koulun asioihin liittyvää. Kun
vanhempani ostivat pienen mustavalkoisen Fenno-merkkisen television
voitiin Rooman kesäolympialaisia vuonna 1960 seurata koko porukalla
ja yhteiselo vain tiivistyi.Liikuntaa
ja voimistelua Nummelan koulussa
Koska
sisäliikuntatiloja koululla ei ollut, niin jumppatunnit vietettiin
pääasiassa ulkona. Talvisin oli hiihtoa eri muodossa heti kun
ensimmäiset lumet tulivat. Opettaja Esko Karvinen palkitsi ensimmäisen
suksilla kouluun tulleen pienellä rahapalkinnolla. Harjun reunaa kiersi
muutaman kilometrin latu, jota käytettiin niin kilpailussa kuin
liikuntatunneillakin. Yleensä kaikilla oli sukset ja kaikki
osallistuivat myös kilpailuun. Kilpailussa palkinnot olivat
vaatimattomia; kolme ensimmäistä sai mahdollisesti jonkun esineen ja
kolme viimeistä sai kauppias Leo Einesalon lahjoittaman makkarapaketin.
Välitunneilla kiirehdittiin koulun mäkeen laskemaan mäkeä.
Kesäaikana
heti lumen sulettua alettiin pelata pesäpalloa, joka huipentui sitten
koulujen välisiin kilpailuihin. Lyöntiharjoituksia oli joka välitunti.
Kolmesta kiinniotosta tai kopista lyöjä vaihtui niin, että
mahdollisimman moni pääsi lyömään palloa.
Koulun
pihalla oli korkeus- ja pituushyppypaikat sekä veistolan seinässä
rekkitanko, jolla leuanveto oli perusohjelma liikuntatunnilla, jotkut
osasivat tehdä jopa kiepin ja kiintopyörähdyksen. Monet
harrastivat kuitenkin paljon liikuntaa vapaa-ajalla, olihan
Nummelassa kaksi urheiluseuraa Kisaajat ja Tarmo.
Liikennekasvatusta
60-luvulla
alettiin tehostaa liikennevalistusta koko valtakunnassa sillä
liikennekuolemia oli reippaasti toistatuhatta vuodessa ja
loukkaantumiset lisäksi (nykyisin 2016 n. 300). Oli siis oikein, että
asiaan paneuduttiin tosissaan ja opetusta sekä neuvontaa tarjottiin
kaiken ikäisille ja joka taholla.
Pyörän käsittely- ja
taitoajokilpailuja alettiin järjestää 60-luvun alussa. Poliisi kävi
opastamassa pyörällä liikkumista liikenteessä. Kaikkien pyörät
tarkastettiin ja annettiin korjauskehotuksia, opeteltiin
liikennemerkkejä ja kilpailtiin esimerkiksi kuka pystyy hitaammin
menemään 30 cm leveän ja 10 metriä pitkän matkan pyörällä ajaen. Joku
meni nopeasti vauhdilla joku pysyi matkalla jopa minuutin tai kaksi.
Liikennekilpailun
järjesti silloinen Tapaturmien ja liikenteen valistusjärjestö TALJA,
joka palkitsi parhaat kilpailijat. Minulla on vieläkin tallessa Taljan
lusikoita, valaisinlaitteet ovat jo hävinneet. Koulujenväliset olivat
kirkolla Niuhalan koululla, jonne mentiin tietysti pyörällä. Muutenkin
pyöräilyä harrastettiin hyvin paljon.
Myös opettajat, Esko Karvinen,
Sirkku Palonen, Osmo Halonen ja Seija Järvinen, osallistuivat uusilla
autoillaan Autoliiton liikennekilpailuihin ja näin omalta osaltaan
pystyivät sitten jakamaan liikennetietoutta oppilailleen.
Nummelan
kansakoulun opettajia 1960-luvullaOpettaja Sirkku Palonen,
alakoululaisten opettaja. Heinolan seminaarista valmistunut opettaja
oli ensin kaksi kautta Jokikunnan koululla ja tuli sitten Nummelaan,
kun Laura Väisänen jäi eläkkeelle.
Sirkku oli nuori, hyvin
sympaattinen ja huumorintajuinen. Hän sai oppilaat innostumaan mm
liikunnasta. Hän kävi useina vuosina pääsiäisen lomallaan opettamassa
murtomaahiihtoa Lapissa, Ylläksellä ja Levillä. Siihen aikaan ei
slalomista vielä juuri tiedetty, eikä mäkiäkään oltu siihen
tarkoitukseen rakennettu. Kun hän sitten tuli sieltä matkaltaan, oli
perusteellinen matkaraportti kaikkien kuultavana, olihan Lappi meille
muille silloin kovin eksoottinen paikka. Sirkun tehtävänä oli
opettaa kaikille oppilaille käsitöitä, myös pojille. Minäkin opin
ompelemaan napin kiinni ja parsimaan rikkinäisen villasukan.
Orimattilasta kotoisin olleena ja Heinämaan pitsiä ihannoivana hän
opetti nypläämistä sekä nuoremmille että vanhemmille
kansalaisopistossa.
Siihen aikaan pidettiin hyvänä sitä, että
opettajat osallistuivat kylällä moniin yhteisiin tapahtumiin ja
toimintoihin kuten Marttatoimintaan ja Palonaisten toimintaan ja niin
edelleen. Musiikillisena hän lauloi kirkkokuorossa ja opetti
pianonsoittoa nuorille. Levysoitin oli monelle tuiki harvinainen
väline vielä 60-luvulla, mutta Sirkullapa oli sellainen. Levyvalikoima
oli vaatimaton: Eartha Kitin Uska dada ja Karpiomaan Novgodorin ruusu
olivat listan kärjessä.
Muistan, kun voitin eräässä
Postipankin kilpailussa suomalaisten lintujen laulua esittävän levyn,
niin sitä kuunteli sitten koko koulu vuorollaan, sillä siihen aikaan ei
ollut juurikaan muita audiovisuaalisia laitteita diaprojektorin lisäksi
koulun opetusvälineistössä.
Rohkenin kerran vähän vanhempana
kysyä Sirkulta, että miksi et ole perustanut perhettä. Hän vastasi,
että nuorempana kyllä kävin innokkaasti tansseissa, mutta ei vaan
löytynyt sitä oikeaa. Kerran kyllä oli lähellä, kun eräs muori mies
pyysi saatolle. Vastasin hänelle, että vain ruumiita saatetaan. Siihen
se sitten tämäkin yritys kaatui.
Aino Lemmetty,
alakoulun opettaja. Karjalasta kotoisin ja puhui luontevasti karjalan
murretta. Hän sai oppilaat lukemaan ja laskemaan muitta mutkitta. Hän
vihasi pölyä. Hyvin usein jo varhain aamulla hän oli liinavaatteiden
kanssa koulun alarappusilla tuulettamassa niitä, jos tuulta ei ollut
niin silloin hän puhalsi aina ravistuksen jälkeen pölyt kauemmaksi.
Siistinä ihmisenä hänellä oli aina eri kengät ulkona, rappusilla ja
sisällä ja kaikista kengän takaosa painettu sisään jalkaan laittamisen
helpottamiseksi. Kerran Halosen Osmo jekutti Ainoa niin, että laittoi
jalkineet kävelemään rappusia ylös. Ainon vapaa-ajan asuna oli
sotilaspusero, jonka toinen hiha oli hakaneulalla kiinni.
Joka
kevät juhlittiin viikko Ainon päiviä. Silloin huonekalujen päältä
otettiin pölyverhot pois ja kutsuttiin vuoron perään kylän eri kerhojen
väkeä kahville. Kahvia kului ja laulu raikui monena sillä ”Ainon päiviä
vietettiin koko viikko”. Kun Aino Lemmetty jäi eläkkeelle, hän
päätti muuttaa Turkuun. Koko toukokuu oli sitten melkoista siivousta ja
tavaroiden pakkaamista. Koulun väki halusi olla auttamassa mutta siihen
ei saatu lupaa. Muuttopaikan osoitteenkin hän piti salassa.
Kuitenkin tieto uudesta tulevasta asuinpaikasta saatiin selville
muuttoauton kuljettajalta, Luodon Einolta ja niinpä koulun väki olikin
jo Turussa Ainoa vastaanottamassa ja auttoivat siellä tavaroiden
kantamisessa. Vasta jonkin ajan kuluttua Aino havahtui ja ihmetteli
mistä te tänne olette osanneet.
Hilkka Karvinen
oli jämpti opettaja, joka monesti tuskaili, kun pojat olivat heikkoja
oppimaan esimerkiksi laskentoa. Totesikin usein tuskastuneena, että
kyllä niistä sitten kai hyviä työtekijöitä tulee. Tiedän erään hänen
oppilaansa oppineen vaikeuksien kautta niin hyväksi laskijaksi, että
myöhemmin oli menestynyt yrittäjä. Hilkalla oli opettajan kyky ja taito
saada oppilaat keskittymään.
Muistan Hilkka Karvisen kertoneen,
kun hän oli tuuraamassa historian tuntia yläluokalla, joka oli hyvin
rauhaton ja opetusta häiritsevä. Aiheena oli toinen maailmansota,
Suomen Talvisota ja Jatkosota. Aihe oli silloin vielä arka
kaikkien suomalaisten keskuudessa, elettiin vaikenemisen aikaa, siitä
ei juuri voitu puhua edes oppitunneilla. Mutta kun hän alkoi puhua
omista kokemuksistaan rintamalla muonituslottana ja muutenkin
Lotta-ajastaan, niin luokka oli hiljainen ja kuunteli tarkkaan
opettajan kertomuksia. Jotkut oppilaista kertoivat myös mitä omat
vanhemmat olivat kokeneet sota-aikana. Tunti oli kulunut
mielenkiintoisesti keskustellen. Tunnin aihe pysyi kuitenkin
niissä annetuissa ohjeissa mutta antoi oppilaille varmasti enemmän kuin
mitä oppikirjat silloin olisivat antaneet.
Esko Karvinen,
piippua poltteleva johtajaopettaja, veti kuorolaulua ja piti kovaa
kuria oppilaille. Tekniikka kiinnosti ja hän esitteli insinöörien
käyttämää laskutikkua laskentotunnilla. Hän oli kehitellyt jonkinlaisen
tutkimuslaitteen, jolla mitattiin järvellä jään läpi kalojen
liikkumista. Esko näki koulun kehityksen ja laati ennusteita
oppilasmääristä. Uuden koulun suunnittelu aloitettiinkin niiden
pohjalta jo vuonna 1965.
Lauantain viimeiset tunnit olivat ns.
yhteisiä tunteja, jolloin oppilaat saivat esittää omaa ohjelmaa.
Silloin esitettiin tietokilpailuja, runoja, lausuntaa yhdessä tai
erikseen ja jopa jonkinlaisia näytelmiä. Leanderin Pentti oli
innokas esittämään näytelmiä, joissa myös muut oppilaat olivat
mukana. Eräässä näytelmässä Pentti oli rosvo, jonka Karhusen Martti
pulleamahaisena poliisina pidätti ja työnsi harmoonin taakse
piiloon. Rekvisiitta oli alkeellista ja tuntui, että opettajan
mukana olo ja kannustus puuttui.
Kuorolaulu oli Eskon sydämen
asia. Heti syksyllä hän valkkasi parhaat laulajat ja aloitti
kuorolauluharjoitukset tuleviin esiintymisiin, joita oli sitten pitkin
kouluvuotta.
Osmo Halonen juuri
armeijasta tulleena ja seminaarista valmistuneena oli innostusta
täynnä. Hän opetti käsitöitä, nuoremmat tekivät kukkakeppejä,
lintulautoja ja -pönttöjä ja vanhemmat oppilaat kirjahyllyjä. Hän
halusi, että oppilaat osallistuisivat tekemään jotain konkreettisempaa
kuten esimerkiksi esitelmiä. Hän antoi aiheen joko oppilaan omista
mieliaiheista tai muista sellaisista, keksinnöistä, autoista,
kotitöistä, kaupasta jne. Minulle tuli tehtäväksi kertoa
muurahaisista. Tartuin aiheeseen innolla ja menin kirjastoon, jossa
kirjastonhoitajan Helteen Toinin kanssa haettiin syventävää ja
perusteellista tietoa esitelmää varten. Saleniuksen Jouko oli
keksinyt tietokilpailun tulostukseen teknisen ilmaisulaitteen, jolla
hän näytti oliko vastaus oikein vai väärin. Jos vastaus oli oikein
syttyi vihreä valo, väärän vastauksen tullessa paloi punainen ja
keltaisen valon syttyessä opettaja sai puuttua vastauksen
oikeellisuuteen.
60-luvun alussa tuli opetusohjelmiin oppilaita
itsensä ilmaisuun kannustavia opetusmenetelmiä. Tuli yhteiset tunnit,
joilla oppilaat saattoivat esittää itse tekemäänsä ohjelmaa, esim.
lauluja, näytelmiä. Useille esiintyminen luokan edessä oli innostavaa,
jännittävää ja pelottavaakin kun taas toiset kieltäytyivät ja
vetäytyivät sivummalle tai olivat muiden mukana.
Osmo Halonen
osallistui koulutoimen ohella mm urheiluseura Tarmon toimintaan,
hiihtokilpailujen järjestämisessä ja Nummelan jääkiekkokaukalon
kehittämisessä. Nummelasta Osmo Halonen muutti Helsinkiin ja
aloitti työt OAJ:ssä.
|