Nummelan Keskipiste      Omapohja I

Päivitetty 8.2.2005


Teoksesta Urho Karhumäki: Viulu ja posetiivi
 

Kellosepän huvila

Kirjailija Urho Karhumäki kuvaa kirjassaan Viulu ja posetiivi (Karisto 1944) useita nummelalaisia varsin tunnistettavasti vaikkakin peitenimin. Kelloseppä Bergmaniin ja hänen vaimoonsa liittyy seuraava ote (sivuilla 92-96):

"Kelloseppä Vuorimiehen huvila sijaitsi Meritähden eräässä kolmiokärjessä. Toisessa kärjessä sijaitsi toinen paljon suurempi talo, joka sekin oli tämän miehen rakentama. Maailmansodan aikoihin hän oli tullut sen myyneeksi, pilahinnasta nykyisiin arvoihin verrattuna. Ennenkuin hän ehti uutta rakentamaan, tuli rahan romahdus, markka kymmeneen penniin ja kaikki muu samassa suhteessa. Se oli kova kolahdus näille työteliäille ihmisille, mutta he eivät valittaneet sitä. He olivat ostaneet tontin ja ryhtyivät rakentamaan sille uutta taloa, kaikesta huolimatta. Paljon vaikeuksia heillä siinä oli, mutta he olivat niitä ihmisiä, jotka käsittelivät vaikeuksia, kuin vanha kokenut puutarhuri ohdakkeita, kärsivällisesti rukkaset kädessä, juurineen maasta yksi kerrassaan.

Heillä oli varastossa kaikenlaista tavaraa, myös rakennusaineita, hirsiä, lautoja, sementtiä, kaikki hyvin huoliteltuina sadekatoksien alla. Lisätarvikkeita ostettiin sieltä ja täältä, harkiten ja taitavasti. Lähiseudun tilanomistajissa oli vanhoja hyviä tuttavia, joiden kellot pysyivät tarkasti ajoissa. He ottivat Vuorimiehen, hyvän kylänmiehen markan… ellei nyt juuri markasta, niin ainakin puolesta. Hirsipölkkyjä karttui hänelle riittävä määrä.

Kesä tuli ja sementtimiehet sen mukana. Rakennuspohja oli hyvä, kellarikerroksen piirustus Vuorimiehen tupakkalaatikon kannessa kerrassaan kiintoisa, siinä saunat, kaivot, kellarit, jopa kasvihuoneet! Oli siinä sokkelia! Mutta hauska oli vaihteen vuoksi suunnitella sellaistakin. Työssä oli tuttuja oman kylän miehiä, joiden kellot myös olivat kunnossa. Vuorimies hääräili itse mukana aamusta iltaan, mikäli jaksoi, voimat eivät olleet enää parhaimmat, taito ja kärsivällisyys sensijaan ”Zenithkellon” luokkaa.

Mestari menee nyt vain kellojensa kimppuun! Naurahtivat miehet ja panivat hiekat hilkkumaan. Mestari meni, mutta kotvan levähdettyään palasi uudestaan.

Tulin katsomaan ja vähän auttelemaankin, ehdin tästä kellojen pariin myöhemminkin!

Sementtimiehet menivät, kirvesmiehet tulivat ja hirret kieriteltiin esiin. Ne olivat jo talven mittaan pikku hiljaa valmiiksi ”kantatut”. Kelpasi niistä seinää latoa ja nurkkaa loveta. Mutta siihen rakennukseen tulikin reikää, ikkunaa ja ovea. Vuorimies selitteli, hioskeli aseita, itsekin käytteli kairaa ja kirvestä. Miehet, vaikkakin tuntipalkkalaisia, hakkasivat kuin urakkamiehet, isäntä kun oli Vuorimies, vanha mies kuin nuori mies … ja miesten kellot kunnossa. Hirsiseinät nousivat vähäisellä voimalla. Maantien kulkijat saivat ihmetellä sitä.

Millä taikurin konstilla tuo uurmaakari panee toimeksi? Kuultiin heidän kummastelevan. Katseltiin Vuorihiehen nopeasti nousevaa taloa mielenkiinnolla muutenkin. Sen ikkunat olivat uutta, ennen näkemätöntä mallia. Toisen kerroksen permantojen jatkoksi tuli parveke, joka kiersi koko talon ympäri. Oliko mokomaa ennen nähty! Mutta sitten kun vesikaton vuoro tuli, levitettiin tiheän laudoituksen päälle tervahuopien, semptaliinien ja sen semmoisten asemasta vain vahvaa pinkopahvia.

Hätä ei lue lakia! Uurmaakarin rahat ovat lopussa! Hönkäisi joku. Niitä on pikku kylässä aina sellaisia, jotka kaiken tietävät.

Mahdollisesti se totta onkin, mutta tämän uurmaakarin käsissä ei katosta kuitenkaan tullut mikään väliaikainen hätävara. Hänellä oli taaskin omat tuumansa ja varastossa yhtä jos toista: vernissaa, pikiöljyä, tervaa… Hän sekoitteli, yhdisteli ja kokeili niitä, sitten pari poikaa pyttyineen katolle. Siitä tuli sellaista punaisenruskeaa ”semptaliinia”, että paremmasta ei väliä.

On se tuo uurmaakari eri färjärikin!

On se! Sen käsissä luontuu vedenpitäväksi vaikka vanha seula.

Asianharrastajilla oli jälleen uutta ihmettelemisen aihetta. Kun vesikatto tuli valmiiksi, seurasi rakennushommissa pieni tauko, mutta ei pitkäaikainen. Aamusta iltaan nähtiin heidän itsensä ahertavan raivattavan viljelysmaan, rakennusaineiden, itse rakennuksen kimpussa. Enää ei ollut hätää, kun talo oli vesikattoon saatu. Vain kärsivällisesti, hitaasti kiiruhdettiin, ja joka päivä tuli nähtävää sekä valmista.

Uutta rakennusvaraa saadakseen he pitivät irtaimistohuutokaupan. Heiltä löytyi paljon tavaraa, hyväkuntoista ja harvinaista. Rahaa tuli, ja jälleen päästiin valmistelemaan rakennusta, huone huoneelta, ovia, permannoita ja ikkunoita. Vuorimies taaskin itse sekoitteli maaleja, leikkasi lasia, kittasi ikkunaruutuja. Pikkupojat maalailivat hänen opastuksellaan kynnyksiä ja lattioita. He oppivat taidon ja saivat palkkaa. Valmistuviin huoneisiin ilmestyi heti eloa ja lämpöä; rouva Vuorimiehen aistikkaat ikkunaverhot ja elävät kukat. Hän oli ihmetarhuri! Hänen ikkunakukkasensa loistivat värikkäinä paitsi keväällä myös syksyllä, keskitalvellakin.

He siirtyivät uuteen taloonsa, kun verstas, ensimmäinen asuinhuone ja keittiö tulivat kuntoon. Tällöin kävimme heidän luonaan tupaantuliaisilla. Rouva tarjosi hyvää kahvia, marjamehua ja kakkua monenlaista. Rattoisa, nuorekas henki tuoksahteli talon honkapuisista hirsiseinistä, vernissantuoksuisista ovista ja ikkunoista. He puhuivat suunnitelmistaan kuin nuori pari. Naisilla oli verhonsa, mattonsa ja kukkansa. Me miehet astelimme verstashuoneeseen.

Siellä oli ammattimiehen työpöytä ja kalusto, seinillä raksuttelivat jo kellotkin vanhaa tuttua lauluaan. Oli ollut mieltä rauhoittavaa ja sydäntä virkistävää astua Vuorimiehen verstaaseen, jo vanhassakin talossa. Kellojen hilpeä käynti ja työteliään miehen harkittu rauhallisuus, oli kiintoisa yhdistelmä ja vaikutti kävijäänkin samalla tavalla, toimeen innoittavasti ja rauhoittavasti. Kellot oli asetettu entiseen tapaan. Uutta oli tausta, hirsiseinien valkoinen, pihkantuntuinen tuoreus. Siinä uuden seinän vanhassa naulassa raksutteli vanhoja tuttujamme, vahvaa ”ankkuria”, keveää ”silinteriä”, pyöreää ”vekkaria”, nelikulmaista musiikki”pöytyriä”, ylempänä seinillä ruutukukkaiset tupakellot, käkeä kukuttavaiset salikellot, nurkassa itse komea kruunupää kuningatar, pyöreänaama, kädet lanteilla kuin mikäkin Pohjolan emäntä. Näyttipä kuin se olisi rykäissyt ja ryhtynyt pitämään puhetta minulle: Niinkuin näet, olen muuttanut perheeni kanssa. Istu ja ihmettele!

Niin tein. Istuuduin tuttuun keinutuoliin. Vuorimies korkeaan mestarintuoliinsa, jossa taitavaan tapaansa pisti tupakaksi, kopisti ja pyöritteli savuketta, raapaisi tulta.

Hän oli kyhäräinen, kuten kellosepät tavallisesti. Elinvuosia ei ollut montakaan enää jäljellä, siitä muistuttelivat heikot, pidättelevät yskähdykset, kalpea poski, vavahteleva käsi. Mutta mitä jäljellä oli, se oli hienosti hiottua, tarkasti käyvää, sitkeästi elämästä kiinni pitävää. Tämä vanha avaimella vedettävä ankkuri kävisi vetonsa loppuun, jätättämättä, ennättämättä, mestarin takuulla. Nyt alkava kesä, tämä kärsivällisyyttä kysyvä rakennusvaihe oli kuin viimeinen tarkistus pienine rasvatippoineen. Tämän jälkeen tuskin voitaisiin korjata enää. Se oli järkkymätön elämän laki. Sitä ei itse mestarikaan voinut kieltää eikä kiertää …

Istuimme vähin puhein omissa mietteissämme. Aurinko vaipui, hirsiseinä himmeni. Mutta kellot naksuttivat omaa tahtiaan, oman tehtävänsä ja laatunsa mukaisesti.

Kotiuduimme iltamyöhäisellä näiltä Vuorimiesten tupaantuliaisilta. Palasimme rikkaampina kuin olimme menneet. Ankkuri- ja silinterikellomme raksuttivat, tuore vernissa kihosi, kukat loistivat ja tuoksuivat. Miten yksi ihminen ja ihmispari voi antaa toiselle niin paljon, vaikka näytteleekin vain keskeneräistä taloansa, kuihtuvia kukkiansa ja eri tahdissa raksuttavia kellojaan!"