Harrastukset
, Soittokunta
Onko
Nummelassa soittokuntaa?
Harrastajatrumpetistin
kokemuksia Nummelassa.
Onko
Nummelassa soittokuntaa? Se oli vuonna 1983 ensimmäinen kysymykseni
paikallisen säästöpankin
johtajalle, Juhani Suikkaselle, perheemme suunnitellessa
muuttoa paikkakunnalle. Olin jo kahden soittokunnan, Helsingin
Torvisoittokunnan sekä Olarin seurakunnan puhallinorkesterin, jäsen.
Oli kuitenkin tärkeää löytää asuinkunnasta soittoyhteisö. Pankinjohtaja
toimi nopeasti. Muutaman päivän kuluttua ilmoitti Nummelan Soittokunta
ry:n puheenjohtaja Jyrki Helle puhelimitse harjoituksista ja
toivotti minut tervetulleeksi mukaan.
Nummelan
soittokunta oli rekisteröitynyt yhdistykseksi juuri edellisenä vuonna
ministeri Veikko Hellen
kannustuksella ja myötävaikutuksella. Hänen perheensä kaksi poikaa,
Jouko Helle ja Jyrki, olivat innokkaita puhallinmuusikoita. Nummelan
pojilla oli jo silloin pitkät perinteet yhtyesoittamisesta. Nykyään
Nummelan soittokunta toimii myös kansalaisopiston piirinä. Soittokunnan
historia ulottuu aina 1900-luvun alkuun. Sodat katkaisivat toiminnan.
Nykyisen soittokunnan voidaan katsoa syntyneen sotien jälkeen, vuonna
1947. Vuoden 1997 kevätkonserttia on pidetty epävirallisena
50-vuotiskonserttina. Kaksi soittokunnan jäsentä, Jyrki Helle ja Harry Åkerman ovat
kuuluneet jo pikkupoikina porukkaan.
Lankilan
päiväkodissa Nummelassa syksyllä 1985. Soittokunta
harjoitteli siellä jonkin aikaa ehkä syksystä 1983 kevääseen 1985.
Takana
seisomassa vasemmalta: Ilkka Laakso, Harry Åkerman, Jyrki Helle, Pertti
Otranen, Veijo Putkonen, Unto Pentikäinen, Jussi Mäntynen.
Istumassa
vasemmalta: Hannu Purola, Seppo Karhemaa, Veli Saaristo, Pekka
Lindstedt, Antero Koivisto.
Nelihenkinen
perheemme muutti Nummelan Huhdanmäkeen
30.09.1983 kahden kouluikäsen lapsen kanssa. Heti seuraavalla
viikolla osallistuin soittokunnan harjoituksiin Lankilassa
sijainneen Ladonta-Hakan tiloissa. Soittokunnan sihteeri, laulusolisti
ja saksofonisti, Hannu Purola tarjosi silloin yrityksensä tilat
soittokunnan harjoituksiin. Siitä alkoi osallistumisemme soittokunnan
toimintaan. Lapsille löytyivät koulut kävelyetäisyydeltä, mutta
vanhempien työpaikat olivat hakusessa kaksi vuotta. Vaimoni etsi
liiketilaa kotiteollisuusneuvojan ja taidekutojan ammattitaidon
omaavalle, ja minä halusin siirtää hammaslääkärin praktiikkani
Kauniaisista lähemmäksi. Sopivaa liiketilaa emme löytäneet Nummelasta
ennen Hannu Purolan kirkkokonserttia keväällä 1985. Konsertissa
kuulimme soittokunnan naistoimikunnan jäseneltä Lohjalla myynnissä
olevasta liiketilasta. Se sopi tarpeisiimme. Niinpä heti konsertin
jälkeen, sunnuntaipäivänä, järjestyi näyttö, ja syntyi ostopäätös.
Kuusitoista vuotta kävimme töissä Lohjalla.
Huhdanmäen
asuntomme sijaitsee tehdasrakennuksen
naapurina. Muuttaessa ei ollut aavistusta kuinka suuri
merkitys naapurimme Viljo
Kuulan peltisepänliikkeellä tuli myöhemmin olemaan.
Soittokunnan vuosittaiseksi pääkonsertiksi on muodostunut Viljonpäivän
konsertti. Ensimmäisen Viljonpäivän konsertin tarjosi Viljo Kuula
75-vuotispäivänään. Solistina oli tarkoitus olla veljeni Marko
Putkonen, mutta hän sairastui ja tuli solistiksi vasta vuoden päästä.
Vuorokauden varoitusajalla Hannu Purola paikkasi Markon ja esitti lähes
suunnitellun ohjelman. Merikannon laulut menivät hienosti ja omasta
varastosta Hannulta löytyi mm. Uralin pihlaja. Bassojen bravuuri-numero
”Syvissä kellareissa ” oli järkevää jättää seuraavaan vuoteen.
Vaskikvintetti
III:ssa Viljonpäivän konsertissa 29.1.1989 Vihdin ammattikoulun
auditoriossa Nummelassa. Antero Koivisto ja Veijo Putkonen trumpetti,
Ilkka Laakso käyrätorvi ja Jouni Suomalainen tuuba.
Seppo
Karhemaa, Fredi ja Jyrki Helle Viljonpäivän konsertissa 26.1.1992
Fredi
ja Jyrki Helle Viljonpäivän konsertissa 1992.
Soittokunta
on ollut tärkeä tekijä juurtumisessa Vihdin Nummelaan. Kohta alkuun
Veikko Helle lämmitti koko soittokunnalle savusaunan mökillään
Hiidenveden rannalla. Vireä toiminta veti soittajien perheitäkin
vaikutuspiiriinsä. On vietetty juhlia ja merkkipäiviä sekä
ystävystytty. On tehty soittomatkoja mm. Imatran Valtionhotelliin,
Kuopioon ja Vihdin kummikuntaan Otepäähän. Hieno soittomatka tehtiin
myös Helsingin Ritarihuoneelle Laulumiesten juhliin. On järjestetty
talkoovoimin, soittokunnan naisten vetäminä, Koko kansan
itsenäisyyskarnevaalitkin vuonna 1992. Silloin itsenäinen
Suomi täytti 75 vuotta. Väkeä oli paljon, yli 400 henkeä. Lipputulot
sekä Lions Club Vihti/Hiidenveden nuottien hankintaan
lahjoittama summa helpottivat yhdistyksen rahatilannetta.
Nummelan
Soittokuntaa johtaa vuodesta 1974 Ilkka Laakso. Vuonna 1943 syntynyt
Ilkka on toiminut Suomen Radion Sinfoniaorkesterissa (RSO) käyrätorven
soittajana vuodesta 1965 vuoteen 2003. Sitä ennen hän soitti kaksi
vuotta Suomen Kansallisoopperan orkesterissa. Hän on saanut director
musices -arvonimen ansioistaan musiikissa. Muusikkouden lisäksi olen
tullut tuntemaan Ilkan erittäin yhteistyökykyisenä ja lämpöisen
rakentavana ihmisenä. Jyrki Helle, entinen trumpetinsoittaja, nykyinen
baritonisti, on luovuttanut puheenjohtajan tehtävät Timo Reinikaiselle,
ja Harry Åkerman taloudenhoitajan tehtävät klarinettia soittavalle
Riitta Sinkkoselle. Toinen nykyään säännöllisesti osallistuva
klarinetistimme on Anne Puisto. Soittokunnan sihteerinä toimii nykyisin
Päivi O'Leary. Hän soittaa baritonitorvea.
Timo
Reinikainen on puheenjohtajuuden ja baritonisaksofonin soittamisen
lisäksi paneutunut säveltämiseen ja sovittamiseen. Hänen
työnsä jälki on niin korkealuokkaista, että soittokunnan
ohjelmistossa on useita hänen teoksiaan. Yksi parhaista on mielestäni
beguine ”Sininen muisto”. Sitä ensimmäisiä kertoja harjoitellessamme
totesin kappaleessa olevan klassikon aineksia. Kappale alkoi pyöriä
päässäni öisinkin niin sanottuna ”korvamatona”. Ei auttanut muu kuin
keksiä siihen sanat. Se helpotti. Hannu Purola esitti laulun viime
vuonna Veikko Hellen muistokonsertissa. Toinen säveltäjä ja sovittaja,
joka ei enää osallistu aktiivisesti soittokunnan toimintaan, on Unto
Pentikäinen. Tämä pasunisti toimi pitkään soittokunnan varajohtajana ja
sävelsi mm. Nummela-humpan. Sekin pyöri päässäni niin usein, että
kirjoitin siihen yhden säkeistön. Sitten sävel päästi minut rauhaan.
Pentikäisen Unton sivuun jäämisen jälkeen meni pitkään ennen kuin
saimme säännöllisesti mukana olevia pasunisteja. Nyt soittokuntaan ovat
vakiintuneet Kari Kinnunen ja Matti Bäckman. Toivon, että Ilkka ja Ulla-Maija Laakso
saavat yhdessä muistetuiksi ja mainituiksi ne soittajat, jotka minulta
jäävät pois.
Rivisoittajana
ja amatöörinä olen saanut seurata soittokunnan sekä asuinkuntani kasvua
ja muutoksia. On ollut juhlia, avajaisia, vihkimisiä (niin
ihmisten kuin rakennustenkin), iloisia ja äreitä harjoituksia,
onnistuneita konsertteja, surkeita ulkokeikkoja jne. Yhtenäkin vuonna
1980-luvulla soittokunnalla oli yli 50 keikkaa. Kun tähän lisätään
vielä normaalit harjoitukset kahdesti viikossa, vuotuiset leirit,
yhteistyö lähikuntien soittajien kanssa, äänitteiden teko ym. niin
sitoutuminen on toisinaan erittäin tiivistä ja vaativaakin. Mutkalle
taivutettu torvenpätkä, trumpetti, on toiminut eräänlaisena napanuorana
soittajan ja yhteisön välillä.
Neljän
kunnan, Karkkilan, Lopen, Nummi-Pusulan ja Nummelan
soittokuntien yhteisen harjoitusleirin soittotauolla Vaherman
kurssikeskuksessa 10.4.2010. Kuvassa oikealla ovat Nummen
Torvisoittokunnan johtaja Oiva Isojärvi sekä Nummelan johtaja Ilkka
Laakso (selin).
Ääni,
jonka trumpetista saa ulos, on jatkuvaa harjoittelua vaativaa. Häpeän
tunne, kun torvi rääkäisee pahasti pilaten yhteisesityksen, on
masentava. Jatkettava vain on kuin jäähän pyllähtänyt taitoluistelija.
Jos yrität lopettaa koko homman ja myydä trumpettisi, niin voi käydä,
että kohta ostat oman torvesi takaisin! Näin kävi minulle
joitakin vuosia sitten. Trumpetti- ja flyygelitorvisolistimme Antero
Koivisto möi molemmat soittimensa saatuaan erään raskaan soittokerran
jälkeen kovan päänsäryn. Harjoituksissa hän kuitenkin kävi usein
rumpuja soittelemassa. Sitten minäkin yritin päästä eroon kornetistani
ja trumpetistani. Antero ei voinut kauan elää ilman trumpettia, kuten
olin arvannutkin. Möin Anterolle trumpettini ja tein surutyötä. Jatkoin
soittokunnassa kornettia soitellen. Kolmen vuoden päästä ostin oman
trumpettini Anterolta takaisin. Hän hankki uuden ja hienomman. Tämä
ehkä kertoo jotain siitä kuinka tärkeä henkireikä soittajalle,
amatöörillekin, on oma instrumentti. Kun yhdessä vaiheessa
lopetin harjoituksissa käymisen, ilmeni aivan yllättävä asia: Vaimo
kehoitti jatkamaan! ”Kaiken takana on nainen”?
Lopettamisaikeitteni
taustalla oli hyviä argumentteja. Aloin eläkeikään tullessani tuntea
itseni liian vanhaksi trumpetinsoittoon. Leukani alkoi tutista pitkissä
äänissä, ja trumpetti vinksahteli välillä niin yllättävästi, että aina
vaaniva huuliherpeskin aktivoitui usein. Ilkka murensi itseeni
kohdistuvaa ikärasismia kertomalla useista minua vanhemmista
soittajista ja kehoitti pysymään joukoissa. Leuan tutinaan
paneutuessani kehitin oman hammasteknikkoni, Matti Tammisen, kanssa
muovisen purentakiskon alatakahampaiden päälle. Huomasin, että kiskoon
ylähampaita nojaten saatoin ainakin vähentää tutinaa ja äänen
liiallista vibraatiota. Suukappaleen vaihdoin entistä pienemmäksi ja
jouduin opettelemaan aivan uuden ansatsin eli asetteen huulien ja
suukappaleen välillä. Nyt olen tavoittanut äänen tuottamisessa lähes
saman saundin ja rekisterin kuin nuorempana. Työtä ja
peräänantamattomuutta se on vaatinut. Olen havainnut lähes
jokapäiväisen harjoittelun parhaaksi lääkkeeksi myös herpeksen estoon.
Herpes on ollut possa jo useamman vuoden. Ikääntyvä trumpetisti on kuin
veteraaniurheilija, jonka harjoittelun tavoitteena ei välttämättä ole
suoritusten parantaminen vaan vanhenemisen aiheuttaman taantuman
minimoiminen. Muut soittokunnat ovat jo osaltani jääneet,
mutta trumpetin soitto Nummelan Soittokunnassa jatkuu edelleen, 27
vuotta vuotta ensi harjoitusten jälkeen.
Mikä
voi juuri tässä soittokunnassa olla se jokin, mikä pitää pihdeissään?
Sitä olen usein ajatellut, kun väsyttää ja masentaa lähteä jollekin
keikalle vajaalla porukalla, vajaasti harjoitelleena, täysin varmana
että fiasko tästä tulee, mutta kuinka suuri, se sitten selviää
myöhemmin. Harjoituksissa ollaan välillä äreitä kuin ruutiukot.
Vieressäni on 1990-luvun alkupuolelta soitellut Pekka Mäkinen. Hän on
tunnettu lauluyhtye Muksujen jäsenenä ja trumpetistina 1960-luvulta.
Pekka on terävä mielipiteiden laukoja. Me olemme välillä kuin
romaanikirjailija Giovanni Guareschin kirkkoherra Isä Camillo
ja kommunistipormestari Peppone. Kärhämöimme Pekan kanssa
usein, miten jokin kohta pitäisi soittaa. Pekka käskee minun soittamaan
oman nuottinsa, jota en saa ulos, vaikka mitä tekisin, mutta luulen
tietäväni miten sen pitäisi kuulua. Johtajamme Ilkka on uskomattoman
pitkämielinen ja kärsivällinen tällaisissa tapauksissa. Mäkisen Pekka
on tällä hetkellä terveyssyistä ollut jonkin aikaa poissa rivistöstä.
Täytyy sanoa, kuten isoisäni aikoinaan: ”Kun on lähellä niin puskee, ja
kun on kaukana niin ammuu”. Toivon, että Pekka palaa kehiin.
Soittokunnan
trumpetistit Harjoitushuoneella Lankilassa vuonna 1999.
Vasemmalta Kalle Turunen, Pekka Mäkinen Antero Koivisto ja Veijo
Putkonen.
Se,
jonka kohtaloksi on tullut yrittää oppia soittamaan trumpettia, tietää
miten turhauttavaan yritykseen on lähtenyt. Tähän hulluuteen sain
kipinän kuullessani ja nähdessäni Louis Armstrongin soittavan
1950-luvun Helsingissä Esplanadilla sijainneessa Kit-Katissa eli
tauotta (nonstop) tunnin mittaisia elokuvakoosteita esittävässä
teatterissa. Vasta 17-vuotiaana sain rahat trumpettiin ja luulin
tulevani onnelliseksi. Elämä osoitti, että en ollut syntynyt
ammattitrumpetistiksi. Olen hankkinut elantoni muuten, mutta irtikään
en ole torvesta päässyt. Koiviston Antero onkin usein laukonut, että
trumpetti sitoo enemmän kuin avioliitto.
Nummelan
trumpettisektiossa on nykyään ykkösenä Jyri Ansamäki. Hän on
harvinainen virtuoosi ja värikäs persoona. Lisäksi meihin
trumpetisteihin kuuluu Teuvo Nissinen, jolla on vankka armeijapohjainen
peruskoulutus. Hän on niitä harvinaisia trumpetisteja, jotka eivät pyri
voimakkaasti esille. Lisäksi trumpettisektiota vahvistaa monilahjakkuus
vaskisoittimien alueella, Kalle Turunen. Puuttuupa soittokunnasta
tuubisti, baritonisti, alttotorven tai flyygelitorven soittaja, niin
Kalle pelastaa tilanteen soittamalla vaikka saman päivän aikana sekä
tuubaa että trumpettia. Minä taas olen iloinen kun saan soittaa
neljättä trumpettia. (Kun viidettäkään ei ole!). Monet nuoret ja
lupaavatkin trumpetistit ovat muuttaneet paikkakunnalta tai muuten
lopettaneet soittokunnassa käymisen. Näistä muistuu mieleeni Virtasen
veljekset, Tuomas ja Markus, Lehtosen Miro, Raiskin Antti,
Nykäsen Oskari ja Jukka Stick. Olen harvinaisen huono tunnistamaan
ihmisiä kadulla. Varsinkin kasvavat nuoret voivat olla hämillään tai
loukkaantuneita, kun en ole heitä tunnistanut. Pyydän tätä vikaani
anteeksi.
Seitsemän
miehen porukka Vihdin kirkonkylällä. Pikku-trumpetisti on Antti Raiski.
Nummelan soittokunnan saksofonisektiota täytyy trumpetistinakin
arvostaa. Ehdoton kärki siinä on tulisieluinen Seppo Karhemaa. Tämän
varajohtajamme alttosoolot ovat mannaa korvilleni. Kun Antti
Raiski oli pari vuotta sitten Viljonpäivän konsertin laulusolistina,
hän muisti pikkupoikana ihailleensa Seppo Karhemaata niin, että antoi
jollekin akvaarionsa kalalle nimen Seppo Karhemaa. Trumpettisektiosta
Antti muisti sen, että Antero Koivisto osasi heiluttaa korviaan.
Matalinta, baritonisaksofonia, soittaa yhä puhuttelevammalla äänellä
Timo Reinikainen. Kun sille instrumentille ei yhdessä vaiheessa
löytynyt soittajaa, otin soittimen kotiini lainaksi. Yhden tunnin
epätoivoisen taistelun jälkeen totesin, ettei se ainakaan minun
instrumenttini ole. Kunnioitan kovasti Timoa siitä, että hän oppii
jatkuvasti soittamaan paremmin tuota, ”lähinnä eläimeksi
luokiteltavaa”, instrumenttia. Saariston Veli on koko soittokunnassa
oloni ajan ollut ykkösklarinetisti. Juuri viime aikoina hän on uhannut
jättää tuon ”nokkahuilun” soittamisen ja siirtyä takaisin fonien
pariin. Veli on myös hyvä rumpali. Välillä hän kertoo minulle elämänsä
värikkäästä vuodesta rumpalina veljeni Markon perustamassa Hortto Kaalo
-yhtyeessä. Kertoopa mitä tahansa, se ei pahemmin hämmästytä. Tunnenhan
minä itseäni 9 vuotta nuoremman pikkuveljeni aika hyvin. Pekka
Lindstedt saa tenorisaksofonistaan hyvin kauniin ja pehmoisen äänen.
Soisin hänelle enemmänkin soolotilaa. Itse ei Pekka esille työnny.
Hannu Purola omisti välillä sopraanosaksofoninkin, mutta möi sen pois
kaverien kritiikin vuoksi. Hän lopetti taistelun puhtaan äänen
tuottamiseksi tästä erittäin vaativasta instrumentista.
Saksofonistit
vasemmalta: Pekka Lindstedt, Hannu Purola, Seppo Karhemaa, Veli
Saaristo ja Timo Reinikainen.
Nummelan
soittokunnassa olen saanut olla monessa mukana. Mm. ollaan oltu
sytyttämässä viittä metsäpaloa, kun Ukko-Pekka -höyryjuna 21.
toukokuuta vuonna 1986 saapui Otalammen asemalle. Kuusimiehinen
soittokunta toivotti junan tervetulleeksi paikalle. Emmehän me
soittajat, vaan junan kipinät, saivat historiallisella matkalla aikaan
töitä sekä Lohjan että Vihdin palokunnille.
Ministeri
Veikko Helle 90-vuotisjuhla 9.12.2001.
Päivänsankari
saapumassa Nummelan työväentalo Rientolaan. Edessä vasemmalta
presidentti Mauno Koivisto, istuva presidentti Tarja Halonen ja
päivänsankarin toisella puolella presidentti Martti Ahtisaari ja
pääministeri Paavo Lipponen.
Veikko
Hellen 90-vuotispäivillä 9.12.2001 soitettiin niin Veikolle
kuin maamme kolmelle presidentille: Mauno Koivistolle, Martti
Ahtisaarelle ja istuvalle presidentille, Tarja Haloselle sekä
pääministeri Paavo Lipposelle. Otin soittolavalta kuvan kamerallani
koko korkea-arvoisesta kuulijakunnasta. Näissä moninaisissa
tilaisuuksissa, joissa on ollut yhdestä yli 30:een soittajaan, olen
saanut kuulla monta sivistävää puhetta ja monta vitsikästä murjaisua
soittajakavereilta. Niitä vaille en olisi halunnut jäädä. On ollut onni
kuulua Nummelan Soittokuntaan. Se tuskin olisi näin elinvoimainen ilman
demokraattistakin demokraattisemmin laumaansa johtavaa ja sen edestä
työtä uupumatta tekevää Laakson Ilkkaa.
Nummelan
ammattikoulun auditoriossa vuonna 1992 soittokunnalla oli uudet
esiintymisasut, poppanaliivi ja puuvillapaita. Asujen suunnittelu ja
valmistus ovat Minna Metsolan ja Maila Putkosen käsialaa.
Lopetan
nyt muistelut tähän ja alan harjoitella neljän kunnan, Lopen,
Nummi-Pusulan, Karkkilan ja Nummelan, soittokuntien yhteistä konserttia
varten. Se pidetään tällä kertaa Nummella 25.4.2010 klo
14. Toinen työn alla oleva konsertti on Lohjalla
äitienpäivänä 9.5.2010 klo 15. Se on yhteiskonsertti Eero Toikan
johtaman Lohjan Puhallinorkesterin kanssa.
Nummelassa 17.04.2010
Veijo Putkonen
Kuvat Veijo
Putkosen arkistosta.
|