Nummelan
rautatieasema
Vuosina 1868-1870 rakennetun Riihimäen – Pietarin
rautatien jatkamista johonkin sopivaan talvisatamakaupunkiin asti
ryhdyttiin suunnittelemaan jo tämän radan
rakennusvaiheen aikana. Hanke yksityisen rautatien rakentamisesta
Hyvinkäältä Hankoon tuli Vihdin
kuntakokouksessa esille jo kesällä 1868. Kaikki
osanottajat halusivat innokkaasti olla mukana, jotta
tämä maalle ja erityisesti tälle seudulle
hyödyllinen yritys voitaisiin toteuttaa. Monet talot olivat
valmiita luovuttamaan ilmaiseksi metsämaata rautatien
käyttöön, Nummelan alueella
Härköilän Yli-Rosti ja Seppä
sekä Torholan Ridal, jonka omistaja maakauppias J. Linden
sitä paitsi tarjosi paikkaa asemalle.
Radan lopulliseksi
rakentajaksi tuli
pietarilaisten liikemiesten muodostama yhtiö.
Rakennustyöt aloitettiin vuoden 1871 paikkeilla, todella
työt pääsivät alkuun maaliskuun
lopulla 1872. Ratatöihin saapui kaikenlaista
väkeä sekä omasta maasta että
Venäjältä.
Radan vihkiäiset
pidettiin 8.10.1873. Suomen valtio lunasti radan itselleen 1875. Radan
rakennusvaiheessa valmistui Vihdin kunnan alueelle vain Nummelan asema
vuonna 1873.
Rautatieaseman nimi,
Nummela, antoi nimen koko seudulle. (Myllyniemi: Vihdin historia s.
156-158)
Ensimmäinen 1873
rakennettu asemarakennus sijaitsi hieman nykyisestä
rakennuksesta Lohjalle päin. Nykyisen piirustukset ovat
rautatiehallituksen yliarkkitehdin Bruno F. Granholmin käsialaa
vuodelta 1918. Alunperin alakerrassa oli II ja III luokan odotussali,
toimisto ja asemapäällikön huone, pakaasi
(matkatavarahuone) sekä postitoimiston tila.
Yläkerrassa oli kaksi asuntoa.
Asemapäällikön
virkatalo rakennettiin 1900-luvun alussa keskustaan johtavan tien
varteen vähän kauemmaksi muista aseman rakennuksista.
Uusrenessanssi- vaikutteinen talo runsaine nikkarityylisine
koristeineen on myös säilynyt ulkoasultaan ennallaan.
(Kirsti Kuuselan toimittamasta kirjasta Taloja ja
tekijöitä s. 84-87)
Muistikuva: Junalla
Nummelaan 1900-luvun alussa
Huhdanmäen
Frigårdissa asunut Ester Lehtonen lähetti 1920-luvulla
ystävättärelleen Tyyne
Johanssonille Hinthaaraan Nummelan asemaa esittävän
postikortin. Asemasta oikealla näkyvä talon pääty
kuului Tainion talouskaupalle.
Kortin omistaa
Seppo Lehtonen.
Nummelan uudempi
asemarakennus 1920-1930-
lukujen vaihteessa. Kuva on Raimo Paateron kokoelmista.
Raimo Paateron setä Aku Paatero oli 1920-1930-lukujen
vaihteessa töissä Nummelan asemalla. Aku Paatero oli
kertonut Raimolle tarinan kieltolakiajalta:
”Suomessa elettin vielä kieltolakiaikaa ja
eräänä viikonvaihteena poliisit olivat
sulkeneet Vihdissä pirtuautoilta kaikki tiet.
Vihtiin saatiin kuitenkin pirtua, sillä Lohjan asemalla
käytössä olleen järjestelyveturin
mukana tuotiin pirtukanistereita Vihtiin. Poliisit
ihmettelivät jälkeenpäin, että
mistä kohtaa saartorengas oli pettänyt.
”
Näkymä
Albertinkadulta päin: vasemmalla entinen Tainion talouskaupan
talo ja suoraan asema. Kuvannut
Osmo Heiniö 1970-luvulla.
Laituri ja
kiskot Ojakkalaan. Taustalla Nummelan silta.
Kuvannut
Osmo Heiniö 1970-luvulla.
Kiskot
vievät Lohjalle. Kuvannut Osmo Heiniö 1970-luvulla.
Asemalta länteen
päin
olevia piharakennuksia 1980-luvun alussa. Kuvannut Pirjo
Särkkä.
Asemarakennuksen
tilat
Anitta
Sandroos, jonka isä oli Nummelan asemalla asemamiehenä vuosina
1960-1983, on joulukuussa 2013 kertonut asemarakennuksesta seuraavaa:
”Asemarakennuksen
alakerrassa oli monta huonetta. Oli asemapäällikön huone, toimistohuone
(isän työskentelytila), jossa mm. myytiin matkalippuja, oltiin
yhteydessä Lohjan ja Riihimäen asemille sekä suoritettiin muuta
asiakaspalvelutyötä.
Asemamies Kauko
Sandroos työhuoneessaan.
Alakerrassa oli myös suuri varastotila,
jossa Jami-koiramme vietti aikaa, aina kun isä oli
töissä. Sinne
pääsi kotimme alaeteisestä sekä pihamme puolelta olevien
suurien
kaksoisovien kautta. Varastotilassa säilytettiin
lyhytaikaisesti
matkatavaroita sekä toisinaan resiinaa. Alakerrassa oli myös
isän
taukotila (ikkunat Tainion
Talouskaupalle päin) sekä henkilökunnan WC.
Kauko Sandroos ja
uskollinen asemavahti Jami.
Odotushuone
oli suuri. Asemantien puolelta odotussaliin johti yksi ovi, sieltä
kaksi ovea asemalaiturille. Odotussalin seinällä oli iso punnuskello,
jonka isä sai muistoksi, kun hän jäi eläkkeelle vuonna 1983.
Odotussalin
puolella oli matkatavarahuone, johon myöhemmin saneerattiin
matkustajille WC:t, jotka toimivat kolikoilla. Alakerrassa oli myös
lomittajien huone ja henkilökunnan sosiaalitilat asemalaiturin
puoleisessa kulmahuoneessa, missä Nummelan posti oli
aikanaan. Näihin tiloihin oli pääsy vain odotussalista.
Anitta
Sandroosin tammikuussa 2014 tekemä piirros asemasta ja pihapiiristä.
Asemarakennuksen
yläkerrassa oli kaksi asuntoa, joissa tavallisesti asui aseman
virkailijoita, länsipäässä yleensä kirjuri, joskus myös asemapäällikkö,
kun eläkkeelle siirtynyt ei ollut ehtinyt muuttaa pois varsinaisesta
asemapäällikön talosta.
Aseman
henkilökunnasta
Nummelan asema oli aluksi 4. luokan asema (asemien
luokitus 1-5, 1 paras ja 5 alin).
Siellä
sai todella moni työpaikan. Esimerkiksi 1910-luvulla siellä työskenteli
päällikön lisäksi kirjuri, sähköttäjä virkamiehiä, ratamestari,
asemamiehiä ja vaihdemiehiä. Alkuvuosina henkilökunta vaihtoi varsin
usein työpaikkaa. Monet asuivat ns. virka-asunnossa tai muuten lähellä
asemaa Ridalin tai Hemmilän tilan mailla. Tuolloin ilmeisesti vain
ratamestari Rosendahlilla oli oma talo, Metsola, Albertinkadun varrella.
Aseman
alue
Anitta Sandroos on kertonut:
”Varsinaisen
asemarakennuksen lisäksi ratapiha-alueella on asemalaiturin vieressä
makasiini, jossa varastoitiin lähtevä ja saapuva rahtitavara. Sieltä
haettiin siis Nummelaan tullut rahti."
Lumihangessa Nummelan asemalla. Vasemmalta Sirkka
Terkomaa (myöh. Syrjänen), Irmeli Tapaninen (myöh. Rutanen), Liisa
Velin (myöh. Toikkanen) ja Eeva Salo (myöh. Litja). Takana aseman
varasto (makasiini). Kuva on vuodelta 1946.
"Asemantien
varrella on edelleen kellertäväksi maalattu saunarakennus. Saunatilojen
lisäksi rakennuksessa on pyykkitupa. Rata-alueen toisella puolella oli
aikoinaan punaiseksi maalattu rakennus, jossa oli myös pyykkitupa,
pyykinkuivatushuone sekä leivinuuni. (Liisa
Toikkasen kertomuksen
mukaan hänen aikanaan myös sauna.) Mitään asuinrakennusta ei ilmeisesti
koskaan ollut lähettyvillä.
Asemarakennuksen
Lohjan puoleisen asunnon pihassa oli kellari ja sen edessä kaivo."
Liisa Toikkanen asemamies Arvo
Lindforsin kanssa.
Takana aseman saunarakennus. Kuva on vuodelta 1954.
Helli Sandroos ja
tyttäret Eila, Anitta ja Anne. Kuvassa vasemmalla kellari.
"Asukkaiden
käytössä oli kaksi ulkorakennusta: toisessa rakennuksessa oli liiteri
ja aitta. Toisessa rakennuksessa ulkovessa, eläimien talvitila ja
vintti. Nämä molemmat rakennukset ovat vielä olemassa. Tämän
ulkovessa-talvitila-vinttirakennuksen takaa menee hiekkatie, joka on
vieläkin olemassa, tosin sinne ei voi enää ajaa; siinä on
puomi
edessä. Tästä pääsi aikoinaan ns. asematieltä autolla meidän pihalle.
Ja tästä mentiin Lohjan suunnassa olevalle ylikäytävälle ja asemamies
Lindqvistille.
Asemalaiturin
lähellä puistossa oli matkustajien käyttöön tarkoitettu
käymälä.
Toisessa päässä olivat tilat naisille, toisessa miehille."
Helli
ja Kauko Sandroos aseman pihapiirissä vuonna 1979. Heidän takanaan oli
perunamaa, omenapuita, raparperipensaita ja päärynäpuu.
Punaisia
viinimarjapensaita oli myös paljon, mutta ne olivat hiukan kauempana
asemamies Lindqvistille eli Lohjan suunnalle päin tien
toisella
puolella. Kuvassa näkyy ulkovessa-eläinsuojarakennuksen kulma.
"Aseman
puistossa kasvoi suuria lehmuksia ja vaahteroita. Tainion Talouskaupan
puolella oli iso nurmikkoalue, jolla kasvoi yksi hyvin iso pajupuu,
missä lapset mielellään kiipeilivät.
Raiteiden
puolella oli paljon kukkia, ruusu- ja muita pensaita.”
Aseman
vehreässä puistossa Helli Sandroos ja lastenlapset Minna Sandroos ja
Heidi Kaarlela.
Hevosenkengän
muotoiseksi kasvaneen suuren korallikanukkapensaan sisällä oli muutama
kukkapenkki ja tilaa istuimille sekä jopa pihakeinulle. Se oli usein
perheen ja vieraidenkin kokoontumispaikka, jossa kauniilla säällä
nautittiin kahvia. Kuvassa Sandroosien vanhin lapsenlapsi Minna
Sandroos (Pentti Sandroosin tytär) ja hänen serkkunsa Esa
Savela
(Eila Sandroosin poika) sekä isovanhempien Jami-koira.
Anitta Sandroos
1970-luvulla Asemantiellä, joka tuolloin oli hiekkatie. Tien oikealla
puolella näkyy suuri pajupuu.
Aseman
pihalla oli paljon kukkia ja Sandroosien perhe sai elää kolmessa
sukupolvessa junien ja vetureiden keskellä. Kuvassa lastenlapset Heidi
Kaarlela ja Esa Savela.
Anne Kaarlelan (o.s. Sandroos) tytär Heidi aseman
ruusuistutusten luona.
1920-
ja 1930-luvuilla aseman alue oli myös silloisten nuorten suosima
kokoontumispaikka. Sinne tultiin työpäivän päätyttyä puhtaisiin asuihin
pukeutuneina ”päästämään” iltajunaa. Hellen
perheen vanhempien poikien
Niilon ja Paavon kerrotaan tulleen valkeissa pellavahousuissa, hattu
päässä ja keppi kädessä.
Iltajunalle mentiin vielä sotien
jälkeenkin viemään kirjettä tietyn junan yhteydessä olleeseen
postivaunuun. Postiauto nimittäin ajoi vain aamulla Turun suuntaan ja
puolenpäivän jälkeen Helsinkiin päin.
Radan varressa, jonkin
matkaa asemalta Lohjalle päin oli aikoinaan semafoori
(merkinantolaite), jonka ohi kulki mm. Timo Romsin talvinen koulumatka
Ali-Rostin
tilalta vanhan Turuntien varrelta hiihtäen yli peltojen
kohti Nummelan koulua. (Vihdin museon kokoamista suurten ikäluokkien
muistoista). Moni nummelalainen muistaa, kuinka radan vartta kuljettiin
asemalta Lohjan suuntaan, semaforin luona yli radan ja sitten toista
radan laitaa kohti metsän laidassa ollutta Pircklénin perheen taloa
(Haapaniemi).
Semafori eli siipiopastin oli yksi vanhimmista
rautatieliikenteen ohjaukseen käytettyjä opastimia. Pystyasennossa
oleva semaforin siipi tarkoitti, että liikenne voi jatkua.
Liikennesuuntaan poikittain vaaka-asennossa ollut semafori tarkoitti,
että liikenteen on pysähdyttävä. Valo-opasteita, missä oli joko
öljylyhty tai kynttilä, ei voitu päiväsaikaan käyttää, koska ne eivät
näkyneet riittävän hyvin. Yleisesti seis-opaste annettiin aina siipi
vaakasuorassa radan oikealla puolella.
Anitta Sandroos on kertonut:
”Ratapihan
molemmissa päissä oli hänen isänsä työvuosina vaihde ja vaihdekoppi,
mistä isä kävi vaihtamassa vaihteet, Vaihteella käännettiin
raiteet niin, että junat tiesivät tulla oikeille raiteille, eivätkä
törmäilleet. Junan eteenpäinajot ilmoitettiin puhelimella asemalta
sisältä. Resiinalla mentiin vaihteelle. Jokin muistikuva minulla on
myös yksisilmäisistä tolpista, jotka olivat joko punaisella tai
vihreinä.
Isällä
oli myös iso lamppu, jossa oli punainen tai vihreä valo. Usein hän
heilutti sitä. Hänellä oli myös kaksi isoa kangaslippua, punainen ja
vihreä. Kun hän heilutti vihreää lippua, juna sai asemalta lähtöluvan.
Jos hän heilutti punaista lippua, juna ei saanut lähteä.”
Muistelmia ja lainauksia Mikko Laakson teoksesta "Oikeilla raiteilla", 2017 Lohjalta
kotoisin oleva historiantutkija Mikko Laakso otti yhteyttä 2017 ja
kertoi kirjoittavansa kirjaa raideammattilaisten työn historiasta. Hän
oli tutustunut netissä Nummelan kylähistoriaan ja löytänyt sieltä
meidän perheen tarinan Nummelan rautatieasemalla. Hän pyysi lupaa saada
käyttää tietoja valmisteilla olevaan kirjaansa.
Kirja - Oikeilla raiteilla- valmistui joulunaikaan 2017 ja sain siitä lahjaksi painoksen keväällä 2018.
Kirjassa kerrotaan laaja-alaisesti isän työstä ja perheemme arjesta rautatieasemalla.
Isän
työ Nummelan rautatieasemalla oli monipuolista ja vaihtelevaa. Mikko
Laakso mainitsee kirjassaan Jami-koiramme, isän uskollisen
"asemavahdin", joka vietti hyvin paljon aikaa isämme kanssa asemalla.
Hän kertoi perheemme elämästä aseman yläkerrassa. Hän mainitsee puuhellan, jossa
äitimme keitti ruokaa ja perheemme kotia kylminä talviaamuina
lämmittävät kakluunit, joista levisi huoneisiin kodikas lämpö.
Lainaus Mikko Laakson kirjasta: "Kauempana
radan takana oli vielä 1960-luvulla rakennus, jossa oli pyykkituvan ja
kuivaushuoneen ohessa leivinuuni, jossa perheen Helli-äiti paistoi
leipää. Ruokahuoltoa ja taloustöitä helpottivat pihapiirin kaivo ja
kellari, joiden läheisyydestä löytyi myös puuliiteri, aitta ja
eläinsuoja. Arjen sujumisen kannalta tärkeää oli myös Asemantien
varrella sijainnut, kellertäväksi maalattu sauna, jonka yhteydessä
sijaitsi pyykkitupa."
Lainaus Mikko Laakson kirjasta: "Sandroosin
perheen aina 1980-luvulle asti kestänyt, idyllisen oloinen
rautatieläinen elämäntapa oli tiiviisti sidoksissa työhön ja
työnantajan tarjoamaan asuntoon. Työ oli Kauko Sandroosille ja hänen
kaltaisilleen rautatieläisille läsnä koko ajan toisin kuin myöhempien
aikojen kollegoilleen, joilla töpaikka ja koti olivat selvästi erillään
ja muodostaneet näin kaksi toisistaan eroavaa elämänpiiriä. Tällä
muutoksella oli merkittävät vaikutukset koko rautatieläisen kulttuuriin
tulevaisuuden kannalta."
Lainaus Mikko Laakson kirjasta: "Kauko
Sandroos jäi eläkkeelle 59-vuotiaana, kun palveluvuosia VR:llä oli
kertynyt yhteensä 37. Sandroosin eläkkeellelähtöpäivä oli
rautatiehistoriallinen, sillä Nummelan aseman kautta kulkeva, Hanko-Hyvinkää-radan Karjaan ja Hyvinkään välinen henkilöliikenne päättyi juuri silloin."
Onnelliset
muistot lapsuudesta Nummelan rautatieasemalla, kantavat läpi elämän:
Isä töissä asemalla ja äiti arjen askareissa, leikit aseman vehreissä
puistoissa, josta löytyi monta piilopaikkaa. Jami-koira, kissat jotka
katosivat, eivätkä koskaan palanneet. Lampaat laiduntamassa aseman
niityllä ja possu, joka kerran karkasi mutta löytyi raparperipensaan
alta.
Muistoissani on myös päivä, kun isä heilautti vihreätä
lippua viimeisen kerran ja viimeinen henkilöjuna sai luvan lähteä
Nummelan asemalta. Isä sai pitkän päivätyön tehneenä jäädä nauttimaan eläkepäivistä.
Kun
ajattelen edesmennyttä isääni, joka oli täydestä sydämestään
rautatieläinen, mielestäni tämä Mikko Laakson kirja on hänelle,
niinkuin monille muillekin rautatieläisille, kunnianosoitus.
Asemamies Arvo Lindforsin resiinakyydissä
Liisa Velin ja Sirkka Terkomaa.
Asemamiesten talo.
Pihalla leikkimässä Liisa Toikkasen tytär Marja-Liisa.
Lohjan
puoleisella piha-alueella oli myös asemamiesten yksikerroksinen,
vaalea talo, jossa oli kaksi asuntoa. Siellä asui aikoinaan mm. Nummelan postissa virkailijana toiminut
Liisa Toikkanen (o.s. Velin) perheineen.
Nummelan
asemalla syyskuussa 1979.
Vasemmalta Elsa Toivonen, Kerttu Jokinen ja Pirjo
Särkkä. Kuvannut Leena Toivonen.
Asemarakennuksen ja asemamiestentalon asukkaita
Katavat Kari Katava on kertonut helmikuussa 2013:
Kesällä
1955 Nummelaan muutti Katavan perhe. Isä Erkki Katava oli
koulutukseltaan rakennusmestari ja toimi viimeksi ratamestarina
Iittalassa vastaten ratajaksosta Hämeenlinna - Toijala. Isä sairastui
vakavasti ja joutui sairaseläkkeelle. Saimme vuokra-asunnon Nummelan
asemalta, koska siellä oli vapaana asunto . Meitä oli viisi poikaa, 5-13 vuotta vanhoja sekä vanhemmat.
Asemarakennuksen
toisessa päädyssä asui silloin vanhempi asemamies Väisänen vaimonsa
kanssa. Väisäsen muutettua töihin Lohjalle tähän asuntoon muutti
asemamies Kauko Sandroos perheineen. Heillä oli 2 poikaa ja 3 tyttöä.
Sitten
oli ratapihan reunassa Lohjan suunnassa asuinrakennus
(asemamiestentalo), jossa oli kahdelle perheelle asunnot. Talo
purettiin myöhemmin. Tässä talossa asui asemamies Borgelin perheineen.
Heidän lapsensa Irma ja Risto olivat jo vanhempia.
Asemamiesten
talon toisessa asunnossa asui asemamies Väinö Lindqvist perheineen (2
tyttöä). Lindqvistit olivat siinä talossa viimeiset asukkaat ennen kuin
se purettiin.
Katavan perhe:
Isä Erkki
Katava s.
1909 Suonenjoki k.1992 Vihti Äiti
Helvi Katava
s.1909 Viipuri
k.1989 Vihti Pojat: Esko, Olli, Kari, Hannu ja Heikki.
Sandroosit Anitta Sandroos on kertonut marraskuussa 2013:
Sandroosin perhe:
Vanhemmat: Kauko Sandroos *1924 Vihti k. 2009 Vihti Helli Sandroos (o.s. Aitamurto) *1923 Utajärvi
Helli ja Kauko Sandroos 1940-luvulla Vihdissä.
Lapset: Pentti *1946 Vihti Eila *1948 Vihti Pertti *1949 Muhos Anitta ja Anne *1956 Muhos
Kauko Sandroos nuorena sotilaana.
Isä
lähti 17-vuotiaana reservin pikakoulutettuna rintamalle ja haavoittui
v. 1944 Rukajärvellä. Hän kuitenkin kuntoutui ja aloitti pitkän
työuransa VR:n palveluksessa. Vuosina 1946-1948 hän työskenteli
Rajamäen asemalla. Perhe muutti vuonna 1948 Muhokselle, jossa isä
työskenteli vuoteen 1960 saakka. Sieltä perhe muutti Nummelaan ja pitkä
työsuhde jatkui Nummelan asemalla aina vuoteen 1983 saakka. Isä jäi
työeläkkeelle 59-vuotiaana ja palveluvuosia VR:llä oli kertynyt
yhteensä 37. Isän eläkkeellelähtöpäivänä henkilöliikenne Nummelan
aseman kautta päättyi. Isän työnimike oli
aluksi asemamies. Virkalakki oli sininen. Asemamies ei saanut lähettää
junia, hänen työtään olivat mm. rahtikirjojen kirjoitus, matkalippujen
myynti ja rahtitavaroiden punnitus. Myöhemmin isä kouluttautui
junasuorittajaksi, jolloin myös virkalakki muuttui punaiseksi.
Junasuorittaja sai lähettää junia ja hänellä oli vastuu raiteiden
vaihteista. Lähettäjä oli yhteydessä Lohjan ja Riihimäen asemien
henkilöiden kanssa ja junien saapuminen ja edelleen lähettäminen olivat
minuutin tarkkaa työtä. Isä työskenteli päivisin, iltaisin ja
viikonloppuisin ja toisinaan öisin. Päivisin isä työskenteli
asemapäällikön kanssa. Iltaisin ja viikonloppuisin isän
vastuualueella olivat junien lähetykset ja matkalippujen kirjoitukset
matkustajille. Isä päivysti usein öisin, koska tavaraliikennettä oli
myös öiseen aikaan. Asemapäälliköllä oli ns. säännöllinen virka-aika.
Hänen työpäivänsä päättyi klo 16.00 ja viikonloput olivat vapaita.
Kotiaseman
portailla 1970- ja 1980- lukujen taitteessa. Kauko Sandroos ja
tytär Eila ja tämän esikoispoika Esa sekä tytär Anne ja hänen
esikoistyttärensä Heidi sekä rouva Sandroosin veli Olavi
Aitamurto ja tämän poika Timo Oulusta.
Vuonna
1974 Sandroosien kamarissa otetussa kuvassa oikealla Nummelan aseman
viimeinen asemapäällikkö Rauno Väisänen, keskellä asemamies Kauko
Sandroos ja vasemmalla 1970-luvulla Vihdissä työskennellyt
nuoriso-ohjaaja Arvi Heino.
Kauko Sandroos 50 vuotta. Kuvattu perheen kamarissa v. 1974.
Helli Sandroos perheen kamarissa vuonna 1974.
Kauko Sandroos ja asemapäällikkö Unto Keränen aseman etupihalla Tainion Talouskauppaa vastapäätä joskus 1970-luvun lopulla.
Eilan poika Esa ja joulupukki (pappa Kauko Sandroos), joka tuli joka joulu.
Äiti
hoiti kotia kunnes kaikki lapset kasvoivat kouluikäisiksi. Kodin
ulkopuoliset työt äiti aloitti v.1966, jolloin hän aloitti Inkeri
Lehtosen kanssa yksityisen ruokalatoiminnan Rak-Vesin tiloissa. Inkeri
Lehtosen lopetettua äiti pyysi työkaverikseen Eila Väätäsen.
Tehtaan tiloissa toimi Vihdin ammattikurssikeskus, jossa koulutettiin
metallialan työntekijöitä. Ruokala oli avoinna myös viikonloppuisin.
Ruokalan asiakkaita olivat ammattikurssikeskuksen opiskelijat,
Rak-Vesin työntekijät ja henkilökunta sekä jonkin aikaa Martelan
työntekijät. Ruokalatoiminta siirtyi aikanaan Valtion
Ravitsemuskeskukselle. Tämän jälkeen äiti työskenteli muutaman vuoden
Tölkin tehtaalla, josta palasi ammattikurssikeskukseen opiskelijoiden
asuntolan yleistilojen siistijäksi. Tästä työstä hän jäi työeläkkeelle
vuonna 1988.
Anne ja Anitta vuonna 1960, kun perhe muutti Muhokselta Nummelaan. Kuvattu Muhoksella.
Anne ja Anitta asemapäällikön talon pihalla Nummelassa vuonna 1963.
Äiti Helli ja tytöt Eila, Anne ja Anitta 1960-luvulla.
Äiti Helli Sandroos kissa sylissään ja Pentti Sandroos koira sylissä kellarin edessä 1970-luvulla. Oikealla näkyy Talouskaupan pääty.
Eila, Anne ja Anitta Sandroos kellarin edustalla.
Muistoja kodista ja asemarakennuksen ympäristöstä Asunto oli asemarakennuksen yläkerrassa, Lohjan puoleisessa päädyssä. Katavan perhe asui toisessa päädyssä.
Asunnossa
oli tilavat huoneet: keittiö, kamari ja makuuhuone. Keittiössä oli
puuhella ja kamareissa kauniit, valkoiset kaakeliuunit. Lisäksi oli nk.
kylmä huone. Siinä ei ollut uunia, mutta sinne asennettiin sähköpatteri
ja perheen pojat saivat sen huoneekseen. Tilavan makuuhuoneen isä jakoi
kevyellä väliseinällä kahtia ja näin vanhemmat ja tyttäret saivat omat
huoneensa. Anitta muistelee, kuinka talviaamuisin huoneet olivat ensin
viileitä, mutta kun tulet saatiin kakluuneihin ja keittiön hellaan,
tuli ihanan kodikas lämpö. Polttopuut olivat varastoituna pihan
ulkoliiteriin. Keittiöön tuli vain kylmä vesi ja aluksi oli ulkovessa.
Se taas oli toisessa ulkorakennuksessa. Vessaan noustiin muutamia
portaita tavallaan toiseen kerrokseen.
Kuvia
kaakeliuuneista: (kamari, makuuhuone ja suurennokset makuuhuoneen
uunista. Naisfiguurin ylä- ja alapuolella olevissa ovaaleissa on
seuraava kulunut ja vaikeastikin luettava ruotsinkielinen teksti
Wärme tar farn som in kommit frusen och skall.
En man för utan vänner omån så stark iör hån som stam i öknen med skal ad bark.
Vapaasti suomennettuna teksti olisi tällainen:
Lämpö ottaa vastaan kulkijan joka tulee sisään kylmänä ja viluisena.
Mies ilman ystäviä vaikka kuinka vahva on kuin autiomaan puu ilman kuorta.
Eteisessä
oli kylmä komero, jossa säilytettiin elintarvikkeita. Sellaista komeroa
kutsuttiin ruokakonttoriksi. Anitta muistaa, kuinka äiti teki viiliä,
joka sai valmistua konttorin hyllyllä.
Keittiöön saatiin
myöhemmin sähköhella ja jääkaappi. Myöhemmin eteistilaan tehtiin myös
sisävessa. Kesäisin lapset saattoivat nukkua ulkoaitan yläkerrassa.
Anitta
Sandroos v. 1975 lähdössä kotipihalta töihin. Pihalla näkyy kellarin
edessä olevan kaivon paikka. Tainion talouskaupan puoleisella aseman
etupihalla perheen auto.
Tien toisella puolella
olleen Tainion Talouskaupan tädin Anitta muistaa mukavana ihmisenä. Jos
kotiin tuli vaikka sunnuntaina yllättäen vieraita, saattoi kauppaan
mennä ”takaoven kautta” ostoksille. Aina asiat järjestyivät.
Maitoa
ja kananmunia taas haettiin radan takana olleiden peltojen takana
olevasta Jokelan maatalosta. Anitta muistaa emännän, jolla oli pitkä
hame sekä lehmiä ja kanoja.
Anitta muistaa, kuinka hän kävi
usein kylässä Katavan tädin luona naapurissa. Anitta oli varmaan
mieluisa vieras tädille, jonka omat lapset olivat poikia. Rouva Katava
oli taitava ompelija ja hän sanoikin usein: ”Mie olisin niin toivonut
tyttöä, mutta sainkin viisi poikaa.” Hän kun olisi niin mielellään
ommellut vaatteita pienelle tytölle.
Pihapiiri Pihapiirissä
on aikojen kuluessa ollut useita eri tarkoituksiin rakennettuja
pikkurakennuksia. Henkilöliikenteen aikana asemarakennuksen vieressä
oli junia odottaville tarkoitettu ulkovessa. Rakennuksessa oli yhdellä
nurkalla ovi naisille ja vastakkaisella nurkalla miehille.
Eila aseman puistossa 1960-luvulla.
Aseman
etupihalla Asemantien varrella oli erillinen saunarakennus. Anitta
muistaa heidän lauantai-iltaiset saunomiset. Vaikka isä olikin usein
iltaisin työtehtävissä, ehti hän aina kantaa lapset kylvyn jälkeen
kotiin käärittyinä VR:n harmaaseen vilttiin, joka tuntui karhealta.
Saunassa piti kuulemma myös olla kiltisti, ei saanut meluta.
Radan
takana oli aikanaan myös pyykkitupa ja pyykinkuivatustila. Tässä
rakennuksessa oli myös leivinuuni, jossa äiti paistoi leipää. Tästä
rakennuksesta Anittalla on muisto, että hän oli Anne-siskon kanssa
siellä. Anne kurkisteli suureen saaviin ja putosi sinne pää edellä.
Saavissa oli vettä. Anitta huuteli äitiä, joka onneksi ehti apuun, eikä
mitään pahempaa päässyt tapahtumaan.
Asemaa vastapäätä radan
takana oli valkoinen rakennus, missä punnittiin sokerijuurikkaita.
Niitä tuotiin aina syksyisin kymmeniä vaunullisia asemalle.
Pertti
Sandroos kissa käsivarrella. Kuvattu 1970-luvulla. Kaukana takana
näkyy Jokelan maitotalo ja lähempänä sokerijuurikaskoppi.
Kauko
Sandroos menossa resiinalla vaihteitten vaihtoon
1970-luvulla. Taustalla rakennus, missä punnittiin asemalle
tuotuja sokerijuurikkaita.
Vaihde Nummelan ratapiha-alueella.
Perheellä
oli ajan tavan mukaisesti myös kotieläimiä. Useina vuosina
ulkorakennuksessa kasvoi possu, jonka isä teurasti syksyllä ja sitten
nautittiin kinkkua joulupöydässä.
Takapihalla oli myös lampaita.
Niitä oli vuosittain vaihteleva määrä, sillä katraaseen kuului myös
pässi. Lampaita varten oli siirrettävä häkki, joten saatiin aina uusi
ruokapaikka. Junaa odottelevat asiakkaat kävivät usein rapsuttelemassa
lampaita. Pojat opettivat pässin puskemaan ja se oli mukavaa
seurattavaa. Lampaat myytiin syksyisin teuraaksi, niitä lemmikkejä ei
käytetty omassa ruokataloudessa.
Pentti Sandroos ja Turre-kissa 1970-luvulla.
Kissojakin
oli aina. Ne kuitenkin katosivat kummallisella tavalla. Jäivät joskus
varmaan junan allekin. Perheen Jami-koira oli uskollinen ystävä. Se
kulki aina isän mukana pihalla.
Perheen lapset olivat muuttaneet
aikuistuttuaan omilleen ja isän jäätyä eläkkeelle, isä ja äiti
muuttivat työsuhdeasunnosta Enäjärventielle Kisarinteeseen omaan
kerrostalo-osakkeeseen. Tässä vaiheessa piti luopua myös uskollisesta
Jami-koirasta, koska niin kuin Anitta sanoo ”ei vapaana syntynyttä
voinut kahlita kerrostaloon”..
Helli ja Kauko Sandroos vuonna 1996.
Muita asemarakennuksessa asuneita - Keskustan puoleisessa asunnossa asui Risto Reijo perheineen 1960-luvun lopulla.
-
Esko ja Toini Varttinen (o.s. Huurre) asuivat asemapäälliköiden talossa
kahdestaan vuodesta 1963-64 vuoteen 1969 Esko Varttisen toimiessa
Nummelan asemapäällikkönä aikana, kun liikennöinti radalla oli vielä
sekä henkilö- että tavaraliikennettä. Esko Varttinen jäi
sairaseläkkeelle vuonna 1969 ja Esko ja Toini Varttinen muuttivat
takaisin Nastolaan, jossa heillä oli 1960-luvun alussa peritty
omakotitalo. Esko Varttinen kuoli jo tammikuussa 1971 nopeasti edenneen
sairauden uuvuttamana.
Toini Varttisen vanhemmat Kaarlo ja Aino
Huurre asuivat asemalla Toinin lapsuudessa 1910-20-luvulla. Kaarlon
työpaikka siirtyi Hankoon paljon ennen toista maailmansotaa ja Toini
kävi keskikuolua Lohjalla ennen Hankoon muuttoa.
-
Asemamies Kauko Sandroosin poika Pertti asui vuosina 1973 – 1979
Nummelan asemarakennuksessa. Hänen työpaikkansa oli Lohjan asemalla.
Hän teki myös työuransa VR:n palveluksessa.
- Nyt rakennuksen
yläkerrassa asuvat Heidi ja Arvi Vuokila (vuodesta 1987 alkaen) ja
toisessa asunnossa Mirja ja Markku Reuna. Myös he ovat olleet VR:llä
työssä.
Markku Reuna on helmikuussa 2014 kertonut :
Asemarakennuksen
yläkerran Lohjan puoleinen asunto vapautui huhtikuussa 1983, kun
asemamies Kauko Sandroos vaimoineen muutti omistusasuntoonsa
Enäjärventien varrelle. Muutin vaimoni Mirjan kanssa tähän asuntoon
syyskuussa 1983. Olemme tehneet asunnossa täydellisen tämän päivän
tarpeiden mukaisen remontin rakentamalla mm. suihkutilat. Lämmin vesi
tulee vesiboilereista keittiöön, vessaan ja suihkuun. Keittiössä on
kuitenkin edelleen Sandroosien aikainen puuhella ja se on kovassa
käytössä.
Sekä olohuoneessa että makuuhuoneessa on säilytetty
vanhat kaakeliuunit, joita edelleen lämmitetään. Lämpö pysyy hyvin ja
pitkään.
Muutin Kuortaneelta Nummelaan vuonna 1972 ja aloitin VR:n palveluksessa vuonna 1975.
Perheeseen kuuluu kaksi lasta, poika ja tyttö.
Markku Reuna kaakeliuunin vieressä. Kuvannut Anitta Sandroos helmikuussa 2014.
Keskipisteen
puoleisessa päädyssä asui vuonna 1983 Jorma Rokka, joka oli myös VR:n
palveluksessa. Hänen muutettuaan Helsinkiin tähän asuntoon muuttivat
Arvi ja Heidi Vuokila, jotka edelleen asuvat siellä.
Muita asemamiesten talossa asuneita - Asemamies Arvo Lindfors
- Asemamies Borgelin vaimonsa ja lastensa Irman ja Riston kanssa.
- Asemamiehet Pohjola ja Nikkanen perheineen
-
Asemamies Väinö Lindqvist vaimonsa Ellin ja tyttäriensä Pirjon ja
Marja-Liisan kanssa. He olivat rakennuksen viimeiset asukkaat ennen
kuin talo purettiin.
Nummelan posti
rautatieasemalla
Vuonna 1884 Nummela sai
oman postitoimiston. Kirkonkylässä postikonttori oli
avattu vuoden 1866 alussa. Nummelan postia hoiti alkuaikoina
asemapäällikkö sivutoimenaan. (Myllyniemi:
Vihdin historia s. 164-165)
Postitoimiston alkuperäiset tilat olivat maantien puolelta
katsoen rautatieaseman vasemmassa kulmassa. Rakennuksen
keskellä olevasta odotussalista kuljettiin tuohon tilaan.
(Kertonut Veikko Helle)
Veikko Helle muistelee
ainakin asemapäällikkö Flinkin
väen hoitaneen postin asioita. Hän on kertonut
myös seuraavaa:
Posti siirtyi
ratapihan puoleiseen
itäpäätyyn. Ovi sinne meni aivan Esteri Alénin
pitämän kahvikioskin myyntitiskin vierestä.
Tuolloin postissa oli jo omat virkailijat.
Asemapäällikkö
Yrjö Aalto toimi vielä myös postin
vastaavana ja hänen lähdettyään
vuonna 1953 hoiti silloinen kirjuri Lauri Kinnunen viransijaisena
myös postin asioita. Vuosina 1953-1954 virka on ilmoitettu
avoimeksi, kunnes 1955 Eeva
Litja (o.s. Salo) nimitettiin
postinhoitajaksi. (Valtiokalenterit)
Eeva Salo ja Irja
Salenius olivat jo
sodan aikana töissä postissa, kuten myös
Toini Pyykkönen, joka tuli vuonna 1939 Parikkalasta ja muutti
1947 Helsinkiin. Sodan jälkeen postissa
työskentelivät myös Irene
Lääkäri (myöhemmin Sorsa), Vuokko
Leutola (myöhemmin Kylämäki) ja Maija
Alén.
Asemalta posti siirtyi
Asemantien
varteen, nykyisen Pisteenkaaren kulmassa sijainneeseen Heikki Louhen
rakennuttamaan taloon. Postitoimiston hoitaja Eeva Litja (o.s. Salo)
asui myös saman rakennuksen yläkerrassa.
Liisa
Toikkasen muistoja Nummelan
postista.
Posti Nummelan
lentokentällä.
Asemalla
toiminut kahvila
1920-luvulla
olleessa aseman kahvilassa ei ollut varsinaista kalustusta. Asiakkaat
saattoivat kyllä istua odotussalin (tuolloin sanottiin
väntsaalin) seinän vieressä olevilla
puupenkeillä ja kahvikuppi voitiin laskea asemasalin
pitkälle pöydälle.
Ester
ja Suoma Alén pitivät kahvilaa asemalla
1920-luvulla. Ester Alén on omakätisesti
signeerannut kuvansa.
Nummelan
rautatieasema syyskuussa 2000, kuvannut Vesa Valtonen
Myöhemmin asemarakennuksen alakerrassa Rakennuksen
alakerrassa toimi jonkin aikaa Pienten paikka niminen
kirpputorityyppinen liikeyritys. Se lopetti toimintansa joskus
1990-luvun lopulla. Nyt
tilat ovat Vapaaseurakunnan käytössä. Tässä Nummelan rukoushuoneessa
(Asemantie 6) on säännöllistä toimintaa joka torstai ja sunnuntai.
Tietoja
koonneet Ritva Miettinen ja Sirkka Järvensivu. Kuvat ovat Sandroosien
kokoelmista ellei toisin mainita. Työryhmä muokannut sivuja 2019.
|