VÄINÖLÄ
myöhemmin Tuulensuu
Pajulan
peltojen takana
Väinölän talo sekä oikealla
pitkä piharakennus. Kuvassa Pajulan talon tytär
Kerttu Merivirta (myöh. Hanstén) 1950-luvun
puolivälissä. Kuvan omistaa Kerttu Hanstén.
Helsinkiin
johtaneen
maantien varrella Rukoushuoneen
ja Pajulan
välissä oli
puuseppä Karl Gustaf Paanasen (*1870 Pihtipudas) 1890-luvun
lopussa tai aivan 1900-luvun alussa rakentama talo. Paanasen perheeseen
kuuluivat tuolloin vaimo Wilhelmina (*1878 Nilsiä; o.s.
Tuovinen)
ja tytär Aino Elina (*1914 Vihti). Paananen kuuluu muuttaneen
Amerikkaan. Tytär lienee kuollut nuorena. Wilhelmina Paananen
palasi elämänsä viimeisiksi vuosiksi Vihtiin
ja asui mm.
läheisessä Pajulan
saunassa . Paananen istutti
maantien laitaan koivuja, jotka
säilyivät talon purkamiseen asti.
Talossa ei
Paanasen
aikana ollut vielä mansardikattoa, vaan sen rakensi joku
myöhemmin.
Tontti oli
erittäin tuulinen. Enäjärveltä
Naaranpajun peltojen
toiseen päähän, aina
Pillistöön asti oli
yhtä aukeata. Talvella pystytettinkin ns. lumiaidat
vastapäiselle Tuusan
pellolle
(nykyisen Huhtatien ja laavutalojen paikkeille). Puhelinlangat
”ulvoivat” talon vieressä.
Väinölän
kohdalla sähkölinja oli kaapeloitu, mikä
tuolloin oli
varsin harvinaista. Näin säästyivät
tienvarren
suuret koivut.
Ennen Turuntien
rakentamista Palojärveltä
Nummenkylään kulki kaikki
Lohjan ja Someron suunnalta tuleva Helsinkiin menevä liikenne
Nummelan kautta. Melkein kiinni maantiessä ollut
Väinölä oli todella meluisassa kohdassa.
Risuparta
Heinäseksi kutsuttu mies, jolla oli romuttamo Virkkalassa,
tuli
perheineen Väinölään. Ehkä
Heinästen
aikana tehtiin taloon mansardikatto. Perheen Oiva-niminen poika jatkoi
teurastamon pitoa. Heinäsillä oli kilpahevonen ja
heillä
meni hyvin, kunnes tuli lama-aika. Oiva Heinänen kuuluu
humalapäissään sanoneen: ”Ei
kukaan olisi uskonut,
että Oiva Heinäsestä tulisi
köyhä.”
Jossain vaiheessa
Väinölä siirtyi lohjalaisen kauppias Nestor
Wejbergin
omistukseen.
Wejbergilla oli
useita kiinteistöjä ja hän piti lihakauppaa
Lohjan torin
laidalla. Nummelaan hän ei muuttanut milloinkaan, vaan
Nummelan
taloa hoitamaan tulivat Laineet, jotka olivat jotakin sukua
Wejbergille. Laine oli karjanostaja, mutta hän osti
myös
ketunnahkoja ja pyydysti myös piisameja.
Laineet kuuluvat
hoitaneen taloa kehnosti ja saivat lähteä. He
muuttivat
ehkä takaisin Lohjalle. Asukkailla oli ilmeisen huono maine,
kun
uudetkaan eivät tahtoneet saada
”maitotinkiä”
lähitaloista.
Kauppias Wejberg
pyysi sitten maanviljelykoulutuksen saanutta lankoaan Frans Einar
Östermania (*1894 Siuntio) hoitamaan Nummelan
kiinteistöä. Myös Österman oli
ammatiltaan
karjanostaja ja teurastaja. Östermanin vaimo Eini Ingrid
Ulrika
(*1893 Sammatti) ei olisi halunnut muuttaa omasta talosta. Nummelaan
perhe kuitenkin muutti vuonna 1932 Lohjalta. Perheeseen kuului tuolloin
neljä lasta: Terttu (*1921 Bromarv), Raija Marjatta (*1923
Bromarv), Ritva Onerva (*1926 Lohja) ja Risto Henrik (*1930 Lohja).
Vihdissä syntyi vielä kaksi lasta: Tarja Vellamo
(*1932
Vihti) ja Harri Einar (*1939 Vihti). Terttu muutti Saloon,
missä
hän työskenteli apteekissa. Raija
työskenteli Vihdin
Sähkö Oy:n
kirjanpitäjänä. Solmittuaan avioliiton
nummelalaisen
Risto Salon kanssa vuonna 1951, hän muutti Lahteen.
Ritva
työskenteli Luontolan terveyskylpylän konttorissa.
Isän
kuoleman jälkeen (1947) Ritva asui pari vuotta Luontolan
”Tyttöläksi” kutsutussa harjun
takana olleen
retkeilymajan rakennuksessa. Vuonna 1952 hän avioitui
taiteilija
Kaapo Rissalan kanssa ja asuu edelleen Hiidenkivi-nimisessä
kodissaan harjun toisella puolella. Insinööri Risto
Österman asuu Lohjan Kirkniemessä. Hän on
työskennellyt Lohjan kalkkitehtaan palveluksessa. Tarja
Österman (myöh. Matikainen) on sairaanhoitaja ja asuu
nykyään Lohjalla. Insinööri Harri
Österman on
toiminut Imatran Voiman
turvallisuuspäällikkönä ja
asuu Espoossa.
Frans
Österman oli
käynyt maamieskoulun. Nummelassa perheellä oli
vehnäpelto ja perunamaa sekä ryytimaa. Kaikki
tuottivat
hyvää satoa, sillä omasta teurastamosta
saatiin
tehokasta lannoitetta, mikä kyllä haisi kovasti.
Kurkkusato oli
aina
niin runsas, että käytiin vaihtokauppaa naapurien
kanssa.
Aaltosilta saatiin sipuleja.
Sotavuosina Frans
Österman hankki perunamyllyn, jolla voitiin jauhaa oman maan
perunoita. Myllystä tullut massa puristettiin ensin
säkkikankaan läpi ja pantiin sitten suuriin
tiinuihin, joissa
pesemällä tärkkelys saatiin irtoamaan ja
painumaan
pohjaan. Peseminen tapahtui ulkona kaivolla ja vaati monen
päivän työn. Joskus oli jo niin
kylmä, että
aamulla jouduttiin rikkomaan jää veden pinnasta.
Sitten massa
kuivatettiin saunassa uunipellillä tai jollakin muulla
tasolla.
Pullon kanssa pyöritettiin kuiva massa hienoksi jauhoksi. Kun
perunajauhoja oli tehty omaan tarpeeseen, lainattiin myllyä
kyläläisille.
Perunajauhon
teosta
huolehti perheenäiti. Hän oli käynyt
Tampereen
talouskoulun ja oli Kurkijoen meijerikoulusta valmistunut meijerska.
Näkymä
Vuorensyrjän suunnalta Nummelan keskustaan päin. Tien
vasemmalla puolella koivujen vieressä on
Väinölän
ulkorakennus.
Helsinkiin vieneen maantien oikealla puolella Vikmanin perheen vaalea
talo Taasola.
Sen takana Tuusan
talo.
Ulkorakennuksen
Aaltosen (Naaranpajun Kulmala
) puoleisessa
päässä oli sauna ja pukuhuone, sitten
kanala, jonka alla
oli suuri kellaritila. Keskellä rakennusta oli teurastukseen
sekä nahkojen suolaamiseen käytetty suuri tila, jonka
alla
oli myös kellari. Sitten oli navetta, missä perheen
lampaat
ja siat olivat. Östermaneilla oli myös pikimustia
kanoja
(Minorca-kanoja) sekä komea Don Juan-niminen kukko.
Navettakissoina oli hännätön valkoinen kissa
ja sen
pentu. Navettaan päästiin teurastamotilasta.
Seuraavana oli
kylmä vaja, mistä raput ylös
käymälään.
Lähinnä Pajulan saunaa oli
puuliiteri. Rakennuksen päädyssä kasvoi
koivuja. Suuren
veto-ojan takana olivat Pajulan pellot.
Karjanostaja,
teurastaja Frans Östermanin
työpäivä oli usein
tavattoman pitkä. Kello neljä
aamuyöllä
kuljetusauto jätti Östermanille vasikannahat ja vei
lihat
Helsinkiin. Takaisin tullessa autonkuljettaja ehti ottaa tuolloin
tarvitut kansanhuollon paperit. Pikkuvasikat vietiin Helsinkiin Kniffin
makkaratehtaalle, minne Ritva-tytärkin pääsi
kerran
isän mukana käymään. Vastasyntyneen
vasikan
mahalaukusta tehtiin juustonjuoksutinta.
Maanviljelijät
toivat teurastetut pikkuvasikat juuttisäkeissä.
Österman
pesi säkit, sillä niille löytyi
uusiokäyttöä. Kyyrölän
lumppurit
kävivät pari kertaa vuodessa niitä
ostamassa. He
liikkuivat nelipyöräisillä vankkureilla.
Tullessaan he
toivat Kyyrölän savivateja ja –ruukkuja ja
lapsille
piparminttumakeisia. Lumppuri Toivo Romu yöpyi Pajulan
renkituvassa. Lumput hän keräsi Pajulan latoon,
mistä
hän kuljetti ne hevosellaan asemalle. Lumppujen
eteenpäinkuljetukseen piti varata kokonainen junanvaunu. Romu
myi
kukkopillejä ja savikulhoja.
Vuorisuolalla
käsiteltiin kaikki nahat. Tynnyrin
päällä
hangattiin suola pois ja sitten nahat knipattiin ja
lähetettiin
Turkuun. Vuorisuolaa tuotiin junalla Nummelan
asemalle . Risto
Österman lapioi irtosuolaa saunan alla olevaan kellariin.
Suolan
pelättiin loppuvan Suomesta. Kun perheet noina vuosina
kasvattivat
oman porsaan, tarvittiin myöhemmin syksyllä suolaa
sianlihan
suolaamiseksi. Suolaa haettiin Östermanilta.
Österman
osti
kaikenlaisten eläinten nahkoja ja vuotia. Kaikki nahat ketusta
jänikseen ja oravaan kelpasivat. Oravannahkoja tuli valtavat
määrät. Turkistattarit ja juutalaisturkkurit
kävivät ostamassa nahkoja. Oravannahat piti tuolloin
lain
mukaan leimauttaa nimismies Cavénilla, joka asui
Palojärvellä. Sinne Österman meni joko
polkupyörällä tai linja-autolla.
Polkupyörän
tarakalla oli päällekkain 2 säkkiä
nahkoja. Joskus
Österman kävi eri taloissa tappamassa porsaita, mutta
Väinölänkin tiloissa teurastettiin karjaa.
Risto
Österman ja Martti Ekholm Nissolan tilan pellolla. Kuva Risto
Österman.
Kylän
pojat
pyydystivät rottia ja Österman käsitteli
niidenkin nahat
turkiksiksi. Risto Österman kasvatti kaniineja. Hän
on
tammikuussa 2009 kertonut seuraavaa:
”4.9.1944
veimme isäni kanssa noin 30 elävää
kaniinia
laatikossa Helsinkiin. Tavoitteena oli myydä ne
elävinä
juutalaisille tai tataareille kauppatorilla. He yleensä
maksoivat
hyvän hinnan, mutta ehtona oli saada eläimet
elävinä, koska he vaativat ”oman
teurastajansa”
suorittamaan uskontonsa mukaisen rituaaliteurastuksen. Heitä
ei
kuitenkaan tuona aamupäivänä ilmestynyt,
niinpä
isäni sitten valitsi kohteeksi kauppahallin, josta heti
löytyi kiinnostunut kauppias. Hän oli Viipurin kautta
muuttanut venäläissyntyinen, joka puhui murtaen
suomea.
Hän suostui ostamaan lihat, mutta vaati meidän
suorittavan
teurastuksen. Hänellä oli varasto kellarikerroksessa.
Siellä saimme suorittaa työmme ja viedä
nahat kotiin
asianmukaisesti kuivattaaksemme. Kauppias kävi luonamme
kellarissa
vähän väliä, ja mukana vieraitaan
ja syynä oli
lukitussa kaapissa ollut pullo, josta pikarit tyhjennettiin rauhaa
juhlistaen. Kauppias neuvoi minulle hyviä otteita kanien
nylkemiseen. – ”Katsos, joskus voi olla
kiire”
– Sinä päivänä kellarissa
kävijöitten nenät punoittivat. Ristolle ei
kuitenkaan
ryyppyjä tarjottu. Olin vasta 14-vuotias. ”
Kolme vuotta
myöhemmin Risto Österman pääsi jo
miesten
kirjoihin, kun hän 17-vuotiaana isänsä
kuoltua sai
aseenkantoluvan teurastuksia varten. Eero
Merivirta muistaa olleensa apuna
hevosen teurastuksessa.
Ritva Rissala on
kertonut, että isän kanssa piti puhua ruotsia, kun
pyysi
rahaa. Österman ja naapurissa asunut Akseli
Westerman lukivat yhteisesti
tilaamaansa Västra Nyland-
nimistä sanomalehteä. Kotona Östermaneilla
puhuttiin
suomea.
1930-luvulla
Nummelassa voitiin ostaa tuoretta kalaa Porkkalasta tulleesta
pakettiautosta. Megafonilla kuulutettiin auton tulo. Auto
pysähtyi
jokaisen talon kohdalla ja pesuvatiin sai hakea kalaa. Kalakauppias
huusi: ”Kalaa, kalaa” ja kissatkin oppivat tuon
kutsun ja
riensivät heti paikalle. Ne tiesivät saavansa pari
silakkaa.
Ritva ja Risto
olivat nuoruudessaan kesätöissä Nissolan
tilalla. He
perkasivat puolen kilometrin mittaisia juurikassarkoja, panivat
hernettä laposille ja nostivat sokerijuurikkaita.
Jäisten
sokerijuurikkaan naattien katkominen kysyi voimia. Kaikki työ
merkittiin vihkoon ja työkirja vietiin sitten kouluun.
Ritvan opettajana
oli Kalle
Oskari Koskinen .
Tuolloin koululaiset keräsivät kansalaisilta rahaa
vastaperustettuun Kulttuurirahastoon. Ritva ajoi
polkupyörällä Ali-Rostille ja Kuikulle asti
saadakseen
tavoitteena olleen 10 markkaa. Ritva muistaa että Kuikun
silloinen
pehtoori Tauno Terkomaa
antoi 20 markkaa. Hyvin tehdystä työstä
opettaja
Koskinen vei Ritvan kotiinsa ja siellä tarjoiltiin kahvit.
Ritva
sai Kultuurirahastolta lahjaksi kaksi kirjaa, Helkavirret ja
Merkkimiestemme äitejä.
Ritva on kertonut
ajaneensa miesten pyörällä tangon
välistä aina
kirkonkylään asti
päästäkseen elokuviin
Raasakkaan (työväentaloon).
Sotavuosina Ritva
oli pikkulottana. Käydessään Vihdin
yhteiskoulua
hän asui isossa pappilassa kirkkoherra Oravalan
perheessä.
Koulun jälkeen Ritva työskenteli 11 vuotta Luontolan
konttorissa.
Frans
Österman
kuoli vuonna 1947 ja hänen vaimonsa sekä nuorimmat
lapset
palasivat omaan taloon Lohjalle vuonna 1949. Talo jäi tuolloin
tyhjäksi.
Östermanien
jälkeen talossa asuivat Kurttilat. Tämä
perhe tuli
ehkä Nummelta ja asui Nummelassa vain lyhyen aikaa. He olivat
kauppiaita.
Myös
Mero-niminen evakkoperhe lienee kyläläisten muistin
mukaan
asunut Väinölässä.
Karjanostaja
Einari
Johansson (*1908 Sakkola) tuli seurakunnan tietojen mukaan vuonna 1952
Vuoksenrannasta Nummelaan ja hänen
tyttärensä Pirjo
Orvokki Johansson (*1947 Kurikka) vuonna 1959 Kurikasta.
Isokokoinen,
etukumarassa kulkenut Einari Johansson haki teuraskarjaa
ympäri
kyliä. Hänellä kuuluu olleen suuria
vaikeuksia saada
ajokorttia. Ford Trader-merkkinen karjankuljetusauto seisoi usein
pihalla. Einari osasi käsitellä karjaa. Siksi
hänen
apuaan tarvittiin myös muissakin karjan kuljetuksissa, jopa
kaukana Nummelasta. Einari myös välitti kuukauden
ikäisiä sikapossuja kyläläisille.
Joskus hän
liikkui moottoripyörällä. Einari Johanssonia
sanottiin
joskus myös mulli-johanssoniksi tai rämli- (Rambler)
Johanssoniksi. Viimemainittu nimi johtui hänen
käyttämästään
kovaäänisestä IC
moottoripyörästä tai
Gatz-merkkisestä
kuorma-autosta.
Pirjo-tyttärelle
jäivät kodin tehtävät, varsinkin
kun isä haki
karjaa pitkienkin matkojen takaa.
Pirjo sitoi
lehmät liekaan, hoiti karjan ja lypsi. Navettaan mahtui
tuolloin
5-6 lehmää. 1970-luvun alussa lettipäinen
tyttö
työskenteli ”taksirenkinä”
Nummelassa. Hän
oli Nummelan ainoa naistaksi ja muut taksinkuljettajat puhuivat
hänestä lempinimellä
”Likka”. Pirjo
Johansson jopa maksoi isänsä karjavelat.
Autonkuljettaja
Pirjo Johanssonin ”virkapuku” oli valkoinen
paitamallinen
asu. Talvella hän käytti karvalakkia.
Monet vuodet
Johanssonin talossa asui isännän Lyyti-niminen
elämänkumppani, joka työskenteli
Helsingissä
rakennuksilla ”ruukisantrana” eli kantoi laastia.
Hän
palveli 5-6 muuraria ja nosti puhtaasti 100 kilon taakan. Hän
oli
iso, ”ronski” nainen.
Johanssonit
muuttivat Karkkilaan vuonna 1974. Tytär asuu
tiettävästi
nyt Kurikassa.
Päärakennus
siirrettiin Siuntion Kahvimaalla olevan Pariisin takamaastoon. Einari
Johansson purki itse ulkorakennuksen. Se sortui purettaessa ja Einari
joutui kaivautumaan ulos raunioista.
Vuosina 1973-74
rakennettiin lähituntumaan kolmikerroksinen Huhtapekka-
niminen
talo. Vielä tuolloin oli maastossa näkyvissä
entisen
maantien toisella puolella olleen ulkorakennuksen kivijalka. Meritie
avattiin vuonna 1974 ja sen jälkeen tehtiin suuren veto-ojan
päälle Huhtatie.
Tuulensuun
tontilla olevat kerrostalot vuonna 2009. Kuvannut Mikko Yli-Rosti.
Tietoja
antaneet mm. Ritva Rissala (o.s. Österman), Risto
Österman,
Eero Merivirta, Airi Arola (o.s. Salenius), Sirkka Järvensivu,
Mikko Yli-Rosti. Koonnut Ritva Miettinen.
|