Nummelan rukoushuone
Nummelan
rukoushuone (kuvassa oikealla) ja Taasolan talo (myöh. Vikmanin
talo) sijaitsivat Helsinkiin johtaneen maantien varressa. Kuva on
otettu Tuusan vanhan päärakennuksen kohdalta. Vasemmalla
Tuusan navettapihaan johtavan tien risteys, missä maitokoppi.
Taustalla Huhdanmäki. Kuvan omistaa Annikki Pircklén.
Nummelan
rukoushuoneena tunnettu rakennus sijaitsi Nummelasta Helsinkiin
johtaneen tien varrella vastapäätä Taasolan taloa, jossa
myöhemmin toimi Vihdin moottori. Nummelan rukoushuone
osakeyhtiö perustettiin 1908. Yhtiön hallituksen
puheenjohtajana toimi kauppias Abraham Törmänen, jonka
liiketalo oli naapurissa Taasolan talon ja Tuusan
päärakennuksen välissä.
Nummelan Rukoushuone
vuonna 1910. Kuva: Vihdin museo.
Nummelalaisia
Ruokoushuoneen edustalla 1920-luvulla. Kuvan omistaa Seppo Lehtonen.
Rukoushuoneella
järjestetyissä hengellisissä tilaisuuksissa oli
keskeinen henkilö Olga Sjelfman-Salama (1875-1924), joka soitti ja
lauloi lähes joka tilaisuudessa. Olga oli kotoisin
läheiseltä Tuusan tilalta, jota isännöi vuosina
1904-1950 hänen veljensä Kalle Sammalkari (ent. Sjelfman).
Kalle kuului vuosikymmenien ajan kirkkovaltuustoon ja oli muissakin
seurakunnan luottamustehtävissä.
Rukoushuoneella
oli jumalanpalvelus kerran kuukaudessa. Jumalanpalveluksen jälkeen
pappi vieraili Tuusalla, jossa vieraanvarainen
isäntäväki tarjosi aterian. Kalle Sammalkarilla oli tapana kutsua kylään
jumalanpalveluksen jälkeen myös Kaarlolan perhe Lusilan
Hannulasta. Hannulan emäntä Lempi Kaarlola (o.s. Salama) oli
Kallen sisar. Jumalanpalveluksen jälkeen mentiin Tuusalle
kylään ja Kalle-eno halusi, että kaikki viihtyivät,
kertoo Maija Rahikainen (o.s. Kaarlola).
Saarnastuoli
ja alttari
Talvella
1929-1930 suoritettiin rukoushuoneen peruskorjaus, jolloin sinne
rakennettiin saarnastuoli ja alttari, jotta rukoushuoneella voitaisiin
pitää täydellisiä jumalanpalveluksia ja myös
jakaa ehtoollista. Tampereen hiippakunnan piispa Jaakko Gummerus vihki
Nummelan rukoushuoneen kirkoksi 16.2.1930.
Kirkollisia toimituksia oli rukoushuoneella suoritettu jo aiemmin, mm.
kastettu lapsia. Vuonna 1919 syntynyt Annikki Pircklen ja kaikki
hänen sisaruksensa on kastettu rukoushuoneella.
Talo
ensin kansakouluna
Nummelan
rukoushuoneen talo oli Nummelan ensimmäinen koulurakennus, jossa
kansakoulu aloitti syksyllä 1898. Nummelan kansakoulun
ensimmäinen johtokunta oli perustettu jo heinäkuussa 1898 ja
johtokunta sopi Härköilän Hemmilän
isännän Albert
Sellgrenin kanssa koulun toimitilojen vuokraamisesta. Sellgren
luovutti opettajan tarpeisiin myös heinämaata.
Rakennus
oli kansakouluna, kunnes uusi kansakoulu valmistui 1907 Lohjantien
varteen tontille, jonka oli lahjoittanut Ridalin tilan omistaja
leskirouva Aleksandra Linden. Rukoushuone oli käytössä
vuoteen 1969, jolloin Nummelan seurakuntakeskus valmistui
Vesikansantien varteen. Rukoushuone purettiin 1970-80 lukujen
taitteessa ja sen paikalla on nykyisin As. Oy Nummelan portti.
Tiedot koonnut Mikko Yli-Rosti.
Lisää
Rukoushuoneesta
Hirrestä
rakennettu rukoushuone oli Helsinkiin johtaneen maantien varrella,
hyvin lähellä tietä. Rakennus oli maalattu
kellertäväksi. Tuusan talon
isäntä Kalle Sammalkari maalautti
isännöitsijän ominaisuudessa rakennuksen 1950-luvun
alussa. Alkuperäinen pärekatto korvattiin 1920-luvulla
peltikatolla.
Avara piha oli
rakennuksen länsipuolella. Tontilla kasvoi suuria poppeleita,
ehkä 10-15 kappaletta. Kyläläiset muistelevat pihan
olleen jotenkin sekavan. Siellä kasvoi ainakin valkoisia ruusuja
ja sireenejä. Tienvieren peltosarassa kasvatettiin perunaa.
Vahtimestariperheellä oli myös oma keittiökasvimaa.
Kaivo oli syvä luonnonlähde, missä riitti aina
vettä.
Ulkorakennus oli
punamullalla maalattu. Siinä oli kaksi puuliiteriä sekä
yksi ”puusee” (käymälä).
Rakennuksen Huhdanmäen puoleisessa
päädyssä oli kirkkosali, keskellä rakennusta
läpi talon ulottunut sakasti. Alunperin rakennuksessa oli kaksi
asuntoa, joista isommassa oli kaksi huonetta ja keittiö, pienempi
asunto oli vain hellahuone. Viimeisen vahtimestarin aikana asunnot
yhdistettiin. Pienempään asuntoon kuljettiin rakennuksen
Keskipisteen puoleisesta päädystä, isompaan taas
sakastin oven viereisestä ovesta. Kun asunnot yhdistettiin, ei
päädyssä ollut enää
sisäänkäyntiä, vaan vahtimestarin asuntoon
kuljettiin pihan puoleisella pitkällä sivulla olleen
ikkunallisen kuistin kautta. Keskipisteen puoleisessa
päädyssä oli ullakkotila, jonka ikkuna oli
sisäänkäynnin yläpuolella. Ullakolle johtivat
portaat sakastin eteisestä. Liisa Leander on kertonut, että
välikaton päällä oli soraa. Joskus hän
pelkäsi välikaton pettävän. Ullakolla kuivattiin
pyykkiä.
Tuula ja Erkki Leander rukoushuoneen pihakeinussa. Vasemmalla
näkyy vähän ulkorakennusta ja takana Vikmanin perheen
talon, Taasolan kulma. Kuva Leanderin perheen kokoelmista.
Kirkkosaliin tultiin
pihanpuoleisista pariovista. Edessä oli pieni eteinen, jossa
ikkuna molemmilla sivuilla. Pariovien päällä oli
leveä katos. Kirkkosalissa oli pihan puolella ainakin yksi ikkuna
keskikäytävän molemmilla puolilla.
Alttari oli maantien
puoleisella seinällä. Alttarin molemmilla puolilla oli
ikkuna. Kaareva alttarikaide oli päällystetty punaisella
sametilla. Sen edessä pappi suoritti liturgian. Puun värinen
saarnastuoli oli keskellä alttaria noin 80-100 cm
takaseinästä. Vasemmalla olivat saarnastuoliin johtaneet
portaat. Östermanin tontin puoleisessa kulmassa oli
hyväsointinen oman kylän harmoonitehtaalla (Heden&kumpp. Oy) tehty
urkuharmoni, joka oli petsattu punertavan ruskeaksi. Se on nyt
kirkonkylän seurakuntatalossa. Östermanin puoleisella sivulla
oli myös yksi ikkuna.
Alttaritaulu oli
saarnastuolin takana. Alttaritauluna oli vuosina 1930-1931 Suomen
Käsityön Ystävissä tehty, koristetaiteilija Bruno
Tuukkasen suunnittelema kuvakudos ”Minä olen Hyvä
Paimen”. Se on kooltaan n. 120 x 180 cm. Designmuseon
museolehtori Leena Svinhufvudilta saatujen tietojen mukaan kuvakudos on
kirkkotekstiilinä varsin harvinainen. Tällaisia ei ole monia.
BrunoTuukkanen oli arvostettu koristemaalari, graafinen ja
taideteollinen suunnittelija. Kuvakudoksen luonnos on Designmuseossa,
Suomen Käsityön Ystävien piirustusarkistossa. Leena ja Kaarlo Haaparanta
pelastivat kuvakudoksen purettavasta rukoushuonnesta. Teos on nyt
Kaarlo Haaparannan kehystämänä lasin alla Nummelan
seurakuntakeskuksen seinällä.
Koristetaiteilija
Bruno Tuukkasen suunnittelema kuvakudos ”Minä olen Hyvä
Paimen”
Rukoushuoneella oli
myös vihkiryijy, jonka nykyinen paikka ei ole tiedossa..
Raskastekoiset,
lakatut, ruskeaksi tummuneet penkit olivat keskikäytävän
molemmilla puolilla. Kirkkosaliin mahtui lähes sata henkeä,
jos penkeillä istuttiin oikein tiiviisti.
Seinät olivat
puun väriset. Kirkkosalin vasemmalla sivulla oli kaksi pystyuunia
vierekkäin. Läheltä alttaria johti ovi viereiseen
sakastiin, missä oli myös kakluuni (pystyuuni). Maantien
puoleisella seinällä oli sakastin ikkuna. Myös sakastin
eteiseen kuljettiin pariovien kautta. Sisäänkäynnin
päällä oli sadekatos. Ulkoeteisen kautta tultiin
sisäeteiseen ja sieltä sakastiin.
Tuula Leander nuorimman veljensä Jorman (*1961) kanssa sakastin
oven edessä. Kuva Liisa
Leander.
Papeilla ei
rukoushuoneen aikana ollut messukasukoita, vaan he käyttivät
mustaa papin pukua lipereineen. Näin ollen sakastissa ei ollut
tarvetta papiston vaatteiden säilytykseen. Sakastissa oli ainakin
pöytä ja muutama puutuoli. Ehtoollisvälineet papit
kuljettivat mukanaan.
Jumalanpalvelukset
Seurakunnan papit
huolehtivat jumalanpalveluksesta, joka yleensä pidettiin
iltapäivällä klo 14. Nummelassa ei ollut ns.
omaa pappia.
Pekka Laustio (*1935) on kertonut,
että myös Lohjan papit pitivät joskus jumalanpalveluksia
Nummelassa. Pekan uskonnonopettaja Lohjan yhteiskoulusta, Suomi Huolila
toi mukanaan myös lohjalaisen kanttorin. Pekka istui
isoisänsä Kalle Sammalkarin kanssa etupenkissä. Pappi
kurkisti sakastin ovesta kirkkosaliin ja huomasi siellä
oppilaansa. Häntä hymyilytti hiukan. Kalle Sammalkari kutsui
papin ja kanttorin jumalanpalveluksen jälkeen Tuusalle
syömään.
Pekka muistelee,
että vanhan isännän, ”papulin”, mieliksi
koko Tuusan väki kävi jumalanpalveluksessa. Kerran kun
lehmät karkasivat laitumelta, Aarne ja Pekka Laustiolla oli
hyvä syy lähteä pois kesken kirkollisen tilaisuuden.
Pekka Laustio on
myös kertonut, että hänen lapsuudessaan seurakunnan
papilla ei ollut omaa autoa, vaan hän kulki linja-autolla,
harvemmin pirssillä (taksilla), joku jopa
polkupyörällä tai hevoskyydillä. Kun linja-autoja
kulki harvoin, joutui pappi päästäkseen takaisin
kirkonkylään odottamaan autoa osuusliike Auran maatalousosaston
edessä. Tuusan isännällä olikin usein tapana kutsua
pappi Tuusalle kahville tai aterialle. Tuusaa kutsuttiinkin yleisesti
Nummelan pappilaksi.
Jumalanpalveluksia
pidettiin yleensä kerran kuussa, sotavuosina kuitenkin harvemmin.
Kirkollisina juhlapyhinä oli aina jumalanpalvelus myös
Nummelassa. Jumalanpalvelus pidettiin iltapäivällä.
Jumalanpalveluksissa
ei yleensä ollut kovin runsaasti kävijöitä. Ritva
Rissala (o.s. Österman) on kertonut, että paikalla olivat
ainakin Leutolan ja
Östermanin lapset. Siltä ajalta on pysynyt mielessä,
kuinka kirkkoherra Oravalalla oli tapana moittia nummelalaisia. Eero Merivirta kertonut, että
hänen ollessaan nelivuotias, äiti vei hänet
jumalanpalvelukseen rukoushuoneelle. Paikalla taisi olla 6 henkeä.
Kun kirkkoherra Oravala alkoi haukkua Nummelan kommunisteja, 3-4
lauseen jälkeen Eero-poika nappasi karvalakkinsa ja lähti
kotiin.
Arki-illan
hartaushetkissä saattoi papin lisäksi olla vain pari kolme
henkilöä. Rippikoululaisten oli pakko käydä
jumalanpalveluksissa joitakin kertoja.
Jumalanpalveluksia
pidettiin vuoteen 1968 asti. Nummelan uusi seurakuntakeskus valmistui
vuonna 1969. Huonokuntoista rukoushuonetta ei enää tarvittu
seurakunnan toimintaan.
Musiikista
huolehtineita
Urkureina
tiedetään olleen ainakin:
•
Ojakkalan Pietilän koulun opettaja Olga
Sjelfman-Salama (Tuusan isännän sisar) (kuolemaansa asti
1924)
•
Nummelan koulun opettaja, kirjailija Urho Karhumäki mainitsee
kirjassaan ”Viulu ja posetiivi” toimineensa rukoushuoneen
palkattomana urkurina.
•
kanttori Eino Kanto, kanttori Ilmari Kotisalo
•
ehkä myös opettajat Sylvi Luoto ja Kalle Oskari Koskinen
•
satunnaisesti Tuusan talon tytär ja myöhemmin
emäntä Vuokko Laustio
(o.s. Sammalkari)
•
1950-luvulla maisteri Tellervo Vesola (o.s.
Helander), joka tuolloin oli eläkkeellä omasta biologian
opettajan virastaan ja palannut Harjavallasta Nummelaan (kertonut Leena
Haaparanta)
•
Leanderien aikana ainakin Vesikansan koulun opettaja Oili Ahomaa
(kertonut Liisa Leander)
Kansakoulun kuoro
harjoitteli joskus rukoushuoneella. Ainakin opettaja Sirkku Palosen
johtama poikakuoro harjoitteli rukoushuoneella ja lauloi adventtina
vuonna 1967.
Pyhäkoulu,
kerhot ja muuta seurakunnan toimintaa
• Timo Roms
on tädiltään Pirkko Alirostilta kuullut, että joku
mies piti pyhäkoulua Pirkon (*1923) lapsuudessa, siis 1930-luvulla
pyhäkoulua rukoushuoneella.
• Pirkko Kärnä (o.s.
Malmstedt; *1949) on kertonut käyneensä kirkkoherra Toivo
Immosen pitämää pyhäkoulua 1950-luvulla.
• Lempi Lintumaa piti pyhäkoulua
1960-luvulla.
Pyhäkoulua
pidettiin sekä sakastissa että kirkkosalissa lasten
lukumäärästä riippuen. Salin puolella opetettiin
ainakin virsiä, joita voitiin säestää
urkuharmonilla.
Liisa Leander ja pyhäkoululaisia kirkon rappusilla.
Takarivissä: Tuula Leander, Arja Vehman, Anne ja Anitta Sandroos.
Seuraavalla rivillä: Tiina Laustio, Eija Ketola ja Jaana Laustio.
Sitten Erkki Leander ja Hanna Toivonen. Eturivissä: Jari Vikman,
Pekka Rantanen, Outi Sellgren ja Jorma Leander. Kuva Leanderin perheen
kokoelmista.
1940- ja 50-lukujen vaihteessa
Vihdissä nuorisopastorina toiminut Leino Hassinen piti poikakerhoa
rukoushuoneella. Liisa Leander taas on kertonut, että
poikatyöntekijä Uuno Poikonen piti 1960-luvun lopulla ja
70-luvun alkupuolella rukoushuoneessa kerran viikossa
koulupäivän jälkeen poikakerhoa. Siellä oli paljon
poikia mukana . Myös seurakuntanuorten
tilaisuuksia järjestettiin 1950-1960-luvuilla. Myös erilaisia
piirejä , mm. raamattupiiri, kokoontui arki-iltaisin sakastissa.
Myös muiden uskontokuntien, ilmeisesti helluntailaisten
hartaushetkiä saatettiin pitää rukoushuoneella.
Seurakunnan
päiväkerholaisia hiihtokilpailuissa vuonna 1967. Ohjaana Oili
Poikonen. Kuvan omistaa Helena Laustio.
Härköilän
kylän talojen kinkerit eli lukuset pidettiin joskus
rukoushuoneella. Niihin osallistui 25-30 henkeä. Voileivät,
kakut ja muut tarjottavat valmistettiin kotona. Tarjoilu oli
kirkkosalissa. Airi Pajunen
(o.s. Velin) on kertonut olleensa tätinsä Lyyti Velinin
kanssa täällä kinkereillä.
Perhejuhlia
Pekka Laustio on
kertonut, että Tuusan tilan karjakko Hilkka Soikkeli vihittiin
sotilasasuisen sulhasensa kanssa rukoushuoneessa 1940-luvun
puolivälissä. Tuusalla juotiin hääkahvit.
Vielä häiden jälkeenkin nuori rouva oli jonkin aikaa
tilan palveluksessa.
Rukoushuoneessa on
vihitty myös Toivo ja Mailis Vikman vuonna 1948. Varsinainen
hääjuhla oli Seuratalolla. Toivo Vikmanin lapsuudenkoti
Taasola oli vastapäätä rukoushuonetta maantien toisella
puolella.
Rukoushuoneella on
kastettu useita lapsia, mm. Pircklénin
sisarussarja . Lähellä rukoushuonetta asunut Eero
Merivirta tietää kertoa, että myös hänet on
kastettu siellä. Vuoden 1932 viimeistä edellisenä
päivänä syntynyt poika kastettiin seuraavan vuoden
toukokuun viimeisenä päivänä. Vihdin seurakunnan
silloinen kappalainen Arvo Salminen kastoi samassa tilaisuudessa
myös Pirkko Tuulikki Virtanen- nimisen tytön. Tuohon aikaan
oli tavallista, että useampia lapsia kastettiin samassa
tilaisuudessa, kun pappi ei käynyt niin usein Nummelassa ja
kirkonkylään taas ei päästy pitkän matkan
takia.
Ritva Rissala on
kertonut, että hänen nuorin veljensä Harri Österman
ja Jyrki Helle on kastettu samassa tilaisuudessa vuonna 1939. Risto Lehtonen on puolestaan
kertonut, että hänen kastetilaisuudessaan on nimen saanut
myös Irma Hiidenvesi vuonna 1939.
Kesällä
1955 on samassa tilaisuudessa kastettu neljä lasta: Seija Ojanen,
Tuula Leander, Seija Vikman ja Rauli Vehman. Tuolloin kastettu Seija
Ojanen on syksyllä 2008 kertonut olleensa usein Tuulan luona
tekemässä käsitöitä Martelan
jätepaloista. Salaa he kävivät ihailemassa samettista
alttarikaidetta kirkkosalin puolella. Tuulan äitihän oli
rukoushuoneen vahtimestari ja perhe asui samassa talossa.
Rukoushuoneella
pidettiin myös muistotilaisuuksia. Airi Pajunen (o.s. Velin)
muistelee, että kylän kätilön, neiti Vuoriston äidin
siunaustilaisuus olisi pidettu rukoushuoneella.
Vuonna 1965 kuolleen
Loviisa Rumpusen muistotilaisuus pidettiin rukoushuoneella. Liisa
Leander leipoi ja huolehti tarjoilusta omasta
keittiöstään käsin.
Vahtimestareita tai
talossa asuneita
• Alma
Johanna (*1890 Kokemäki; o.s. Peltonen) ja Johan (Jussi) Jalmar
Mäntylä (*1889 Vihti; ent. Vikström) perheineen asuivat
1920-luvulla rukoushuoneella. Alma hoiti vahtimestarintyöt ja
Jussi teki timpurinhommia (=puusepäntöitä),
remonttihommia, hän oli mm. Kuikun hovipuuseppä.
Perheessä oli kolme lasta: kaksoset Åke ja Rosa (*1924) ja
Ester Marianne (*1926). Perheellä käytössään 2
huonetta ja keittiö.
• Amanda (*1868 Akaa) ja August Evert (*1861 Akaa)
Saarni asuivat rukoushuoneella sen jälkeen kun he joutuivat
luopumaan talostaan, joka sijaitsi nykyisen Pisteenkaaren ja
Sentraalipolun kulmassa. Suuresta lapsikatraasta ainakin Alku Saarni (*1905)
sekä nuorin sisar Aili asuivat vielä vanhempien kodissa.
Perheellä oli käytössä hellahuone. Puuseppä
August Evert Saarnilla ei ollut työpaikkaa rukoushuoneella, vaan
hän kävi töissä pitkienkin matkojen takana. Amanda
Saarni taas toimi kansakoulun keittäjänä, mutta ei
koskaan asunut koululla. August Evert ei koskaan ehtinyt saada uutta
omaa taloa nykyisen Kuoppanummentien varrelle valmiiksi. Hän kuoli
vuonna 1931. Jussi Mäntylä teki mökin valmiiksi ja
siellä Amanda Saarni eli poikansa naapurissa
elämänsä loppuun asti.
• Vilho ja Manti Kuorikoski
perheineen asuivat rukoushuoneen pienemmässä asunnossa lyhyen
aikaa ilmeisesti 1930-luvun alussa. Vilho Kuorikoski kirjoitti
täällä näytelmiään. Irma Muuraiskangas
(o.s. Kuorikoski) on kertonut kuulleensa seuraavaa: Matti Kuorikoski
istui rukoushuoneen portailla ja katseli maailmaa. Hän kiritti
isoveljeään Ristoa ja sanoi ”Kili, kili”, kun ei
osannut sanoa ärrää. (Matti *1929 ja Risto *1925).
•
1940-luvulla vahtimestarina Johannes Sundqvist (*1864 Jepua). Hän
oli leskimies, joka kuuluu pistäneen suolaa kahviin, kuten useilla
vanhoilla ihmisillä oli tuolloin tapana. Hän tuli Nummelaan
vuonna 1940 ja kuoli vuonna 1944. Hänellä oli pitkä
valkoinen parta. Hän kuuluu tehneen pärekoreja. Sundqvist
asui talon päädyssä, muissa tiloissa oli ainakin jonkin
aikaa Karjalasta tulleita evakkoja kuten niin monessa muussakin
talossa.
• Edla
Sofia Forsgren (*1873 Vihti; o.s. Grönberg) lapsineen asui
rukoushuoneella. Heillä oli käytössään talon
hellahuone Keskipisteen puoleisessa päädyssä. Lea
Elisabet (*1912 Vihti) ja Valtteri Nikolai (*1900 Vihti) asuivat aluksi
äitinsä luona, mutta Lea-tytär muutti vuonna 1943
Lohjalle. Linnea Valo
kertonut, että Lea Forsgren oli nuoruudessaan töissä Ungernin harjaverstaalla ja
sitten Helvi Hellen kahvilassa Eroittajan
liiketalossa . Pienikokoinen Forsgrenin mamma kävi kaupassa ja
laittoi ruokaa. Valtteri Forsgren oli kyttyräselkäinen,
hiljainen, kiltti ja erittäin kohtelias mies. Matti Salenius on kertonut,
että lapsiakin tervehtiessään hän nosti lakkia ja
sanoi ”Hyvää päivää”. Hän
tarjosi lapsille ”kettukaramellejä”. Risto Lehtonen on kertonut,
että Valtterilla oli tapana sanoa ”voi jeekeli
sentään”, kun hänen piti keskeyttää
jokin työ tai kun hän ihmetteli jotain asiaa, jota ei
tiennyt. Valtteri pilkkoi puita sekä rukoushuoneella että
Tuusalla ja monessa muussa paikassa. Hän oli joskus apulaisena Härköilän sahalla ja
teki myös metsä- ja peltotöitä. Pekka Laustio on
kertonut, että Tuusalla Valtteri ajoi myös heinäharavaa
ja oli mukana perunannostossa. Hän oli erittäin
myöntyväinen ihminen, eikä koskaan ”pannut
hanttiin” missään asiassa. Sahansa hän terotti
kodin pihalla. Edla Forsgren kuoli vuonna 1960. Valtteri siirtyi
äidin kuoleman jälkeen kunnalliskotiin.
Valtteri Forsgren Härköilän sahalla Enäjärven
rannassa keväällä 1955. Kuvannut Kari Sundström.
• Liisa
ja Väinö Leander perheineen asuivat rukoushuoneella vuosina
1954 – 1968. Aluksi heillä oli
käytössään keittiö ja kaksi kamaria. Valtteri
Forsgrenin muutettua pois, Leanderit saivat huoneen lisää.
• Viimeisenä
talossa asui suutari Hartikainen.
Nummelan Rukoushuone. Liisa Leander muistelee
Kansakoulu
sota-aikana
Syyslukukaudella
1943 opettaja Anja Puutulan 1. luokka aloitti opiskelun kivikoulussa , mutta
kevätlukukaudella 1944 rukoushuone oli luokan opetustilana.
Koululta oli tuotu kahdenistuttavat pulpetit. Leila Lilja (o.s. Ojala) on
kertonut, että luokkahuone oli niin kylmä, että
siellä istuttiin takki päällä, lakki
päässä, käsineet kädessä sekä
huopatossut (tuolloin sanottiin vilttitossut) jalassa. Salissa oli
kyllä kaksi uunia, mutta niitä ei lämmitetty tarpeeksi.
Loppuvaiheista
Rukoushuoneen
loppuaikoina isossa salissa työskenteli arkkitehti Voitto
Haapalainen. Pertti Nieminen on kertonut, että Voitto Haapalainen
on suunnitellut mm. Prisma-sarjan ja juuri kyseiseen sarjaan kuuluvan
tuolin kipsimalleja valmistettiin rukoushuoneella 1960-luvun lopulla.
Risto Lehtonen ja Reijo Vainio
ovat kertoneet, että käytetyt aineet haisivat salissa
vahvasti. ”Firaapelihomminaan” Veikko Häyrinen oli
tekemässä noita tuoleja.
Kun rukoushuoneen kiinteistö lahjoitettiin Vihdin
seurakunnalle joulukuussa 1969, siinä oleva asunto oli
vuokrattu Martti Ollonbergille 70 silloisen markan kuukausivuokrasta.
Tyhjää
kirkkosalia käytettiin jopa urheiluseura Tarmon
jätepaperivarastona, ennen kuin jätepaperin keräyspiste
siirtyi Nissolan latoon.
Rakennus purettiin
1970-luvun alkupuolella ja hirret vietiin muualle. Tontti oli kauan
tyhjänä. Vihdin seurakunta myi kiinteistön Kummila
Oy:lle marraskuussa 1982.
Rukoushuoneen ohi kulkenut
pätkä vanhaa Helsinkiin johtanutta maantietä sai ensin
nimekseen Rukoushuoneenkuja. Myöhemmin nimi kuitenkin vaihdettiin
tien toisella puolella olleen Vikmanin perheen kiinteistön mukaan
Taasolankujaksi. Sen molemmilla puolilla on nyt kerrostaloja. Jussi
Mäntylän piirrokset vuodelta 1925. Piirrokset on mahdollisesti
tehty rukoushuoneen remontointia varten tai muuten harrastusmielessä.
Esim. tornia ei ilmeisesti koskaan rakennettu. Kuvat: Sanna Caspar,
jonka isoäidin Rose Eskelinin isä oli Jussi Mäntylä.
Tietoja
antaneet mm. Anna Andström, Airi Arola, Antti Arola, Leena
Haaparanta, Jyrki Helle, Sirkka Järvensivu, Pirkko
Kärnä, Pekka Laustio, Liisa Leander, Risto Lehtonen, Leila
Lilja, Eero Merivirta, Irma Muuraiskangas, Pertti Nieminen, Airi
Pajunen, Ritva Rissala, Timo Roms, Matti Salenius, Reijo Vainio, Linnea
Valo, Mikko Yli-Rosti, Sanna Caspar. Koonnut Ritva Miettinen, muokannut työryhmä.
|