NUMMELAN KANSAKOULUN
50-VUOTISHISTORIIKKI
(Koulun 50-vuotisjuhlaan vuonna 1949 laatinut opettaja Elin
Levänen)
78 vuotta
sitten (v. 1871) perustettiin Vihdin pitäjään ensimmäiset koulut,
Pietilään ja Niuhalaan, toinen poikia, toinen tyttöjä varten. Vasta 20
vuotta myöhemmin perustettiin taasen 2 koulua, nim. Härkälään ja
Jokikunnalle v. 1891. 5 vuotta myöhemmin sai Vihtijärvi, pitäjän
eristetty koilliskolkka, oman koulunsa (v. 1896). Siis 5 koulua oli
Vihdissä, kun Nummelan koulun syntysanat lausuttiin kuntakokouksessa v.
1898 heinäkuun 25 pnä, jolloin valittiin koulun johtokunta. Ensimmäinen
johtokunnan kokous oli samana vuonna syyskuun 19 pnä. Sen
kokoonkutsujana oli kunnallislautakunnan puheenjohtaja, ratsutilallinen
J.W. Hildén, ja muina jäseninä hovineuvos Carl Ekholm, Vuorelan
kasvatuslaitoksen joht. Hanna Hernberg, kauppias A. Törmänen,
asioitsija Niilo Ahlgrén ja talollinen Albert Sellgrén.
Tämän johtokunnan piti esittää kuntakokoukselle lausuntonsa
Vesikansan ja Nummelan - Härköilän seudun koulutarpeesta. (Vesikansan
piiri oli pöytäkirjassa esiintyvä virallinen nimi aluksi). Olihan
Vesikansasta Pietilään pitkä matka, joten koulu oli siis tarpeen
pitäjän lounaiskulmalle. Koulun perustamisesta oli siis kuntakokous
tehnyt aloitteen. Kunnallislautakunnan puheenjohtaja Hildén oli jo
ensimmäiselle johtokunnan kokoukselle laatinut esityksen koulun
paikastakin Hemmilän omistajan
Albert Sellgrénin
kanssa. Johtokunnan kokouksessa kävi ilmi koulun tarpeellisuus, mutta
sen paikasta oltiin osittain sitä mieltä, että se olisi syrjässä, jos
se sijoitettaisiin Nummelaan. Haapakylän tienoo olisi oikea paikka,
koska se olisi lähipitäin piirin keskustassa. Mutta kun ei Haapakylän -
Leppärlän seutuvilla ollut sopivaa huoneistoa, hyväksyttiin Nummela
koulupaikaksi. Tässä koulussa siis tuli käymään nyk. Vesikansan,
Veikkolan, Palojärven ja Tervalammin piirien lapset, josta viim.
mainitusta kävi lapsia myös Pietilän koulussa. Koulun toiminta
aloitettiin syksyllä 1899. Koulun paikaksi tuli Nummelan nykyinen
rukoushuone, johon sen omistaja A. Sellgrén teki tarpeellisia
laajennuksia, muun muassa nykyisen rukoushuoneen sali rakennettiin
kokonaan. Sen ajan rahan arvosta ja hintatasosta mainittakoon, että
koko 5 huoneen, tarpeellinen ulkosuojineen, pihamaineen, vuokra
kunnossapitoineen oli 340:- vuodessa.
Koulun ensimmäiseksi opettajaksi valittiin Frans Ludvig Virtanen.
Opettaja Olga Sjelfman käsityöopettajaksi. Kuvaavana piirteenä
mainittakoon sen ajan lukukausimaksut: alle 3 km koulumatkalta
virkamiesten, tilallisten ja liikemiesten lapsilta 3 mk., muilta 2
mk., yli 3 km matkalta edellinen 2 mk., jälkimmäinen. 1 mk. Varattomat
vapautettiin kokonaan.
Muutaman vuoden kuluttua opetustilat osoittautuivat
riittämättömiksi. V. 1903 johtokunnan jäsen A. Sellgrén teki
ehdotuksen oman tonttimaan hankkimiseksi koululle ja päätettiin
asiassa kääntyä silloisen Ridalin omistajan rva Aleksandra Lindénin
puoleen. Toiset tahtoivat Tuusan maalle. Samana vuonna (1903) oli
perustettava toisen opettajan virka, johon valittiin op. Lydia
Virtanen. Lähellä olevasta kelloseppä Bergmanin huvilasta
saatiin lisätiloja koululle. Vielä samana vuonna, siis 1903, Nummela
muodostettiin eri koulupiiriksi. Vuonna 1904 Nummelan koulu sai oman
koulutontin. Edellä mainittu rva Lindén lahjoitti sen. Nyt voitiin
ruveta suunnittelemaan omaa koulurakennusta. Seur. vuonna saatiin
monen vaiheen jälkeen koulun piirustukset opettaja Virtasen toimesta
hyväksytyiksi ja vuosina 1906-07 rakennettiin koulutalo tarpeellisine
lisäsuojineen (m.m. erillinen käsityöhuone), siis nykyisin n.s. vanha
koulu. Urakoitsijana ja rakennusmestarina oli J. Seppälä. Urakkasumma oli
17.854:-. Rahat eivät tahtoneet riittää. Johtokunta lainasi.
Koulu
vihittiin 6.9.1907. Sen toimitti kirkkoherra Wecksell ja puheen piti
opettaja Polviander Pietilästä. Kunniavieraana rouva Lindén. Uhrautuvaa
mieltä osoittivat koulupiiriläiset koulun hyväksi. Jo aikaisemmin
kerättiin 2 kpl urkuharmoonirahat (460:-) ja vuonna 1908 pidettiin
arpajaiset koulukeittolan hyväksi. Kunnan puolestakin tuettiin
koulukeittolaa, esim. jo vuonna 1913 määrättiin puolet oppilaiden
sisäänkirjoitusmaksuista käytettäväksi keittolan ylöspitoon.
Oppilaskirjastoakin lisäiltiin, että se v. 1912 oli kohtalainen (v.
1907 se jo oli olemassa). - Koulun siivouksen toimittivat aluksi
oppilaat, mutta v. 1910 ehdotettiin koulun siivoojan toimi
perustettavaksi. Aikaisemmin, 1903 oli jo lämmittäjä palkattu.
Seuraavina lähivuosina ei koulun toiminnassa erikoista mainittavaa.
Olihan päästy omiin tilaviin kouluhuoneisiin, saatu opetusvälineistö
täydellisemmäksi. Uranuurtajan, uutisraivaajan työ on aina raskasta.
Niin koulunkin alkutaipaleella opettajien ja johtokunnan jäsenten. Monet
vaikeudet ja vastoinkäymiset ovat olleet heidän kannettavanaan.
Opettaja Virtanen oli tarmokas, aloitekykyinen, järjestyksen mies.
Mainitsen tässä myös johtokunnan puheenjohtajat ja taloudenhoitajat
koulumme alkutaipaleelta: Puheenjohtajina ovat toimineet:
Ratsutilallinen, kunnallislautakunnan. puh.joht. J.W. Hildén 1899-1903
Hovineuvos Carl Ekholm 1903-1905
Kauppias Törmänen 1905-1910
Rouva Aline Dahlberg 1910-1911
Johtaja Hanna Hernberg 1911-1913
Talollinen J.C. Heikkilä 1913-1917
Kelloseppä K. Bergman 1917 -
Taloudenhoitajan toimi perustettiin v. 1903 ja oli siinä
vastuullisessa ja vaivalloisessa toimessa K. Bergman esimerkillisen
uutterana, aloitekykyisenä koko alkutaipaleen vuoteen 1917 asti,
jolloin hän joutui puheenjohtajaksi sekä puuseppä
Edvard Helle 1917
-
Ensimmäisten opettajien nimet on jo mainittukin. Opettaja Ludvig
Virtasen erottua virastaan, valittiin tilalle op. Urho Karhumäki.
V. 1917 koulun oppilasmäärä kasvoi niin suureksi, että oli
perustettava kolmas yläkoulun opettajan virka. Vuorolukua ja
käsityösalia käyttäen saatiin oppilaat sopimaan kouluhuoneustoon.
Mutta alakoulun op. viran perustaminen tuli v. 1919 ajankohtaiseksi ja
taas uusi pulma: mistä saada tiloja laajentuvalle koulutyölle.
Vuokrahuoneisiin oli taas turvauduttava. Keskuksessa sijaitseva edellä
mainittu Bergmanin huvila saatiinkin sopivilla ehdoilla vuokratuksi ja
siinä alkoi alakoulun toiminta. Sen ensimmäiseksi opettajaksi
valittiin op. Olga Brandt op. Signe Rusilan kieltäydyttyä. Mainita
sopii tässä yhteydessä, että jo v. 1904 silloinen tarkastaja,
professori K.G. Leinberg
oli jättänyt silloiselle johtokunnan puheenjohtajalle, hovineuvos Ekholmille
esityksen, että tulisi ryhtyä toimenpiteisiin ”seisovaisen”
valmistavan koulun aikaansaamiseksi Nummelan koulun yhteyteen. Kuten
tiedämme, silloinhan alkuopetuksen antoi kiertokoulu sekä syyslukukauden
alussa pari viikkoa kestävä pikkulasten koulu. Kaksi vuotta myöhemmin,
1921, täytyi jo perustaa toinen alakoulun opettajan virka. Edell.
Vuonna oli Palojärvelle perustettu koulu ja kolmas yläkoulun opettajan virka
lakkasi muutamaksi vuodeksi Nummelan koulusta ja saatiin lisätiloja
toiselle alakoulun luokalle, mutta seuraavana lukuvuonna (1922 - 23) piti
alakoulussakin turvautua vuorolukuun. Lisärakennuksen tarve tuli
ajankohtaiseksi. Koulussamme toimi silloin 5 opettajaa. Ullakolle uusi
luokka. Oppivelvollisuuslain tultua voimaan 1921 tuli jatko-opetuskin
pakolliseksi. Nummelan koulussa oli kuitenkin jo aivan alkuvuosina
pantu toimeen jatkokursseja, m.m. jo 1901-02, opettajana Olga Sjelfman,
joka toimi myös ensimmäisen vuoden tyttöjen käsitöiden opettajana,
hänen jälkeensä Aini Brofeldt vuoteen 1903, jolloin
kouluun tuli naisopettaja. - Omaan koulutaloon päästyä pidettiin myös
jatkokursseja useana vuonna.
Jo vuonna 1924 rakennusmestari E. Salo teki piirustukset lisärakennusta
varten, mutta ne eivät tulleet hyväksytyiksi. Vasta neljän vuoden
kuluttua hyväksyttiin arkkitehti Vietti Nykäsen piirustukset uutta
taloa varten. Kiire tuli rakentamiselle: jo seur. vuonna piti talon
olla valmis. Jatkoaikaa pyydettiin, mutta ei saatu. Varatkin loppuivat
vähän kesken, m.m. rakennukseen suunniteltu vesijohto jäi tekemättä,
joka varsinkin yläkerrassa toimivan koulukeittolan takia olisi ollut
välttämätön. 5.1.1930 vihittiin uusi koulutalo. Vihkiäispuheen piti toht.
Oravala ja juhlapuheen tark. Järvinen. 30-vuotiskertomuksen esitti op.
Karhumäki, rakennushistoriikin E. Helle.
Nyt tilanpuute loppui. Alakoulu pääsi vuokrahuoneista omaan taloon,
samoin vanhan koulun pimeässä ullakkohuoneessa toiminut kolmas
yläkoululuokka. Kaksi yläkoululuokkaa jäi vanhalle koululle. Pianpa
jäi tyhjiä luokkia useampia, sillä oppilasmäärän alentuessa
lakkautettiin toinen alakoulun opettajan virka v. 1932 ja kolmas yläkoulun opettajan virka v.
1934. Nummelan piirikirjasto siirrettiin tyhjään alakoulun luokkaan ja
vanhan koulun toisesta luokasta tehtiin voimistelusali.
Talvisotamme keskeytti joksikin aikaa työn koulussamme 1.12.1939 -
6.5.1940. Tänne tuli siirtoväkeä Helsingistä, myöhemmin
suojeluskuntaosasto ja työkomppania. Toinen sota toi lisäksi Helsingin
lapsia n. 50 kouluun kevätlukukaudeksi 1944. Alakouluun tuli Helsingin
kaupungista opettajaksi maist. Helmi Näre täksi ajaksi, yläluokat
olivat aivan täydet, lähes 50 kummassakin. Myös oli koululla
monenlaisia majoituksia sodan loppuaikoina m.m. sotilassairaala 1944
syksyllä, ja alakoulu oli siirrettävä rukoushuoneelle siksi aikaa.
Myös oppilasluku lisääntyi niin, että kouluhallitus nimitti toisen
alakoulun opettajan 1945 tammikuussa. Yläkoulun oppilasmäärä on myös nyk.
niillä rajoilla, että kolmannen op. paikka tulee kysymyksen alaiseksi.
Koko 50-vuotisella ajalla on Nummelan koulussa ollut 1469
oppilasta, joista tässä koulussa päästötodistuksen saaneita on 658 ja
päästökirjan, joka tuli käyttöön v. 1944, saaneita 61 oppilasta.
Tässä yhteydessä mainittakoon, että Nummelan koulun entisistä
oppilaista ovat useat, nimiä tässä mainitsematta, antaneet sodissa
raskaimman uhrin, henkensä isänmaan edestä. Onpa samasta kodista
kolmekin veljestä kaatunut taistelussa. Kodit ja isänmaa ovat
menettäneet heissä monet jäntevät kädet ja suuren työtarmon. Kansa,
joka ei ole valmis taistelemaan vapauden puolesta, ei ole vapauden
arvoinen. Tulevaisuus ja historia osoittavat meille näiden uhrien
todellisen arvon rakkaan isänmaamme ja kansamme kehitysvaiheissa.
Myöskin koulumme alkutaipaleen opettajat ja johtokunnan jäsenet
ovat siirtyneet rajan yli. Mainitsen vakinaisista opettajista
aloitekykyisen ja toimintatarmoisen Ludvig Virtasen, hänen sisarensa
uutteran Lydia Sammalkarin, pitkäaikaisen, uskollisen alakoulun
opettajan Olga
Brandtin sekä innokkaan maatalous- ja urheilumiehen, op. Urho
Karhumäen sekä lukuisat alkutaipaleen johtokuntien jäsenet. Pyydän
juhlayleisöä viettämään hiljaisen hetken sodassa kaatuneiden koulumme
oppilaiden sekä poissiirtyneiden opettajien ja johtokunnan jäsenten
muiston kunnioittamiseksi.
Vielä mainittakoon Nummelan koulun lahjoitusrahastot. Niitä on 3:
Törmäsen perustettu v. 1900, Långströmin v. 1928 ja Amanda ja Klas
Bergmanin v. 1932 perustettu. Niistä annetaan palkintoja koulunsa
päättäville nuorille etevyyden tai käytännön taitojen perusteella.
Erikoisesti Bergmanin rahasto on merkityksellinen, koska se on suurin
kaikista ja sen lahjoittaja Klas Bergman on koulun perustamisesta
uhrannut aikaansa ja voimiansa koulun hyväksi n. 30 v. ajan
esimerkillisellä tavalla. (Käsinkirjoitettu lisäys: Alarahasto: K.
Montén. Joh. Lindgrén, M. Lönnqvist/palkintoja)
Edellä tuli mainittua johtokunnan puheenjohtajat ja taloudenhoitajat
koulun alkuaikana. K. Bergman oli puheenjohtajana 1917-29, sen jälkeen
tässä toimessa oli puuseppä Kalle Laakso 1928-45, siis lähes
kahdenkymmenen vuoden ajan hoitaen toimensa suurella antaumuksella,
sen jälkeen John Hänninen 1946-48 ja Helge Laakso 1949 -
Taloudenhoitajina puuseppä E. Helteen (1917-30) jälkeen johtaja
Y.
Forsberg 1931-32, Viljo Vuorinen 1932-37, J.Hänninen
1938-43 ja Martti Salenius
1943 -
Muina jäseninä ovat olleet tilanomistaja Alb. Sellgrén, liikemies N.
Ahlgrén, suutari K. Tallgrén, tilanomistajat G. Lönnqvist,
K.
Sammalkari, räätäli H. Louhi, tilanomistaja H. Blomqvist, kansanopiston
opettaja Hilja Sankila, rouva
Fanny Tainio, rouva Hilja
Rautanen, puuseppä Aleksanteri Kauhajärvi, rouvat
Elli Louhi ja
Rosa Lönnqvist (Ali-Rosti), johtaja
A. Huurre, herra Väinö Selkälä,
puuseppä V. Tammilahti, kirvesmies
Almus Metso, nuohooja E.
Merikallio, puuseppä L. Hietanen,
V. Kuorikoski
ja tämän vuoden alusta rouva Kerttu Huitu, maanvijelijä. T. Illi ja puuseppä Antti
Laakso.
Vakinaisina opettajina ovat toimineet:
Yläkoulussa:
Ludv. Virtanen 1899 - 1915
Lydia Sammalkari (Virtanen) 1903 - 1917
Urho Karhumäki 1915 - 1930
Eelin Karhumäki (Sipilä) 1923 - 1941
Eeva Mäkelä (Mattila) 1923 - 1934
K.O. Koskinen 1930 - 1949, j.o. 1931 - 1941
Elin Levänen 1941 - johtajaopettajana 1942 - 1950
Esko Karvinen 1949 - j.o. 1950 -
Alakoulussa:
Olga Brandt 1919 - 1937
Saima Saarinen (Rantanen) 1924 - 28
Anja Toppila 1928 - 32, väliaikaisena ja sijaisena v. 1927
Anja Puutula 1937 - 46
Laura Väisänen 1945 -
Aino Lemmetty 1946 -
Sijaisina tai väliaikaisina ovat toimineet:
Yläkoulussa: Emma Suksela, Elsa Alander, Katri Stigell, Paavo
Gestrin, Martta Laaksonen, Väinö Salonen, Anna Salminen, Katri Sipilä,
V. Körni, Estrid Hirn,
Einari Vuorela, Anna Dahl,
Kaarina Kontio, Hilma Koskenjaakko ja P. Hyvärinen.
Alakoulussa: Estrid Hirn, Inkeri Hirn, Anna Dahl.
Lisäksi ovat yläkoulussa ennen vakinaiseksi tuloaan toimineet
sijaisina Eelin Karhumäki ja Eeva Mäkelä.
Koulukeittola on toiminut koulussamme jo aikaisin. Edellä
mainittiin jo vapaaehtoisesta toiminnasta koulukeittolan hyväksi.
Myöhemmin koulukeittola toimi säännöllisesti, varakkaat maksoivat
ateriansa, varattomien kunta. Ateriamaksu oli 50 p., viime vuosina 1
mk. Eikä jokaisena viikonpäivänä keitettykään. Vuodesta 1942
koulukeittolan menoista korvaa valtio 2/3 , ja on se maksuton kaikille
oppilaille toimien jokaisena koulupäivänä.
Kuten jo mainittiin perustettiin koulun siivoojan toimi 1910.
Lapset olivat toimittaneet siivouksen ja lämmityksen siihen asti.
Näihin asti toimineista siivoojista ei ole mainintoja pöytäkirjoissa.
Pisimmän ajan sitä tointa hoiti H. Nordström.
1930 uuden koulutalon valmistuttua perustettiin vahtimestarin toimi
(siivooja , keittäjä, lämmittäjä). Ensimmäisenä siinä toimessa ovat
olleet Emma ja Urho Heino vuoteen 1938, Anni ja Almus Nyman vuoteen 1942,
Helmi
ja Oskar Salminen vuodesta 1942 eteenpäin.
Tässä lyhyesti kerrottuna 50 v. taipaleen ulkonaiset vaiheet.
Paljon työtä ja ponnisteluja, suruja ja iloja sisältyy tähän aikaan.
Ne eivät näy arkistokirjojen lehdiltä eikä pöytäkirjojen riveiltä.
Jokainen entinen oppilas muistaa ne omalta kouluajaltaan, mutta
ainakin jokainen opettaja tuntee ne kohdaltaan. Mutta niin erilaisia
kuin me kasvattajat olemmekin, lienee meillä kaikilla sama päämäärä:
Kansamme kasvattaminen. Päämäärämme on, että heistä kasvaisi
isänmaalle työteliäitä, raittiit elämäntavat omaavia, yhteiskuntaan,
tähän suomalaiseen yhteiskuntaan hyvin sopeutuvia kansalaisia.
Vähäiseltä osaltaan on Nummelan 50 vuotta täyttävä koulu ollut tässä
työssä mukana. Opetustavat ja -muodot muuttuvat aikojen vaihdellessa,
mutta jos me ottamatta liiaksi esikuvia meille vieraista
koulumuodoista säilytämme sen päämäärän ja sen hengen, jonka
kansakoulumme perustaja U. Cygnaeus on perinteeksi kansallemme
jättänyt, puolustaa Suomen kansakoululaitos kunnialla paikkaansa
maailman kansanopetuslaitosten joukossa.
(Alkuperäisteksti on talletettu Vihdin kunnan arkistoon. Opettaja
Leväsen tekstissä olleita lyhenteitä on täydennetty ja selvennetty.
Kopioinut Ritva Miettinen.)
|