Nummelan
kylähistoria HarrastuksetTeatteriharrastus Työväentalon
ullakolla on vuosikymmeniä
säilytetty useita suuria laatikoita, joiden
sisältö kertoo työväenyhdistys Elon
jäsenten erittäin aktiivisesta
näytelmäharrastuksesta. Jo ennen kuin oma talo Rientola
valmistui, oli yhdistyksen iltamien ohjelmassa pieniä näytelmiä. Käsinkirjoitettu juhlaohjelma vuodelta 1911. Vihdin
nimismiehelle osoitettu iltamien lupa-anomus vuodelta 1931.
Säilyneitä
roolivihkosia on useita satoja. Monien eri
kirjapainojen julkaisuista on vain yksi kappale, mikä viittaa
siihen, ettei kyseistä näytelmää
ole otettu harjoiteltavaksi. Joitakin vihkosia on useita kappaleita ja
niihin on varsin usein merkitty, mutta valitettavasti ei aina, kuka
mitäkin roolia on esittänyt. Joskus on
käytetty vain nimikirjaimia, joiden tulkinta ei aina
enää onnistu. Moniin vihkosiin on merkitty
myös milloin tai missä
näytelmää on esitetty. Aina ei ilmeisesti
ole ollut varaa hankkia jokaisen roolin esittäjälle
omaa vihkoa, vaan joku on käsin kopioinut tietyn roolin
vuorosanat tavalliseen kouluvihkoon. Jotkut näytelmät
olivat 30-luvulla ns. esityskiellossa. Niitä kuitenkin
esitettiin ja silloin on kenties tarvittu käsinkirjoitettuja
roolivihkoja.
Vuonna
1906 perustettu työväenyhdistys Elon
ensimmäinen huvitoimikunta järjesti yhdistyksen
kokousten jälkeen ns. perheiltamia. Maaliskuussa 1907
esitettiin omin voimin näytelmä ”Valoon ja
vapauteen”. Lopuksi oli karkeloa. Kesäkuussa 1907 Nummelan
Kauppatorilla (nykyisen
pääkirjaston takana)
pidetyssä kansanjuhlassa esitettiin näytelmä
”Hetken lapsi”. Myös Nummelan
torvisoittokunta esiintyi tuolloin. (Ketola:
Kestävällä tiellä ss. 119-121) Näytelmäharrastuksen aktiivisuus vaihteli. Roolivihkomerkintöjen mukaan vuonna 1915 esitettiin ainakin 7 eri näytelmää: Jalmari
Järviö: Tehtaan tyttö (tuolloin
jo toisen kerran), päärooleissa Artturi
Tulonen, Aino Louhi ja Elvi
Välimäki
Minna Häger:
Herrastapoja oppimassa
(huvinäytelmä), mukana mm. Elli (Elin) Merivirta ja
Almus Nyman T.P. Woikoski: Me emme
mene naimisiin (pila; esitetty syyskuussa),
mukana mm. Tilda Merivirta ja Mari(a)
Ihander Alarik Korhonen
(sovittanut): Kunnia-housut
(huvinäytelmä) (esitetty huhtikuussa),
mukana mm. Almus
Tjäder (Metso),
Laina Jakobsson
ja Edvard
Helle Yrjö Heilala:
Kälyjensä ahdistama; mukana
mm. Almus Nyman ja Tilda Merivirta Kaarle Halme:
Kyöpeli (huvinäytelmä;
esitetty toukokuussa); mukana mm. Ilmari Jakobsson Moliere: Saituri; mukana mm. A. Nygren, Elvi Välimäki ja Edvard Helle
Jotkut suositut näytelmät otettiin uudelleen ohjelmistoon roolijakoa vähän tai kokonaan muuttaen. Useampaan kertaan esitettyjä näytelmiä ovat ainakin: Olli Salmelainen:
Porrassalmella
Ensimmäisessa roolijaossa mm. Lauri G., W. Tammilahti ja Martti Viman Toisen kerran vuonna 1929; samoissa rooleissa Martti Hietanen, Veikko Helle ja Paavo Hietanen Kaarle Halme:
Kyöpeli Mukaelma Frans Hodellin
mukaan: Heinosen perhe huvimatkalla Luomanen: Lauvantai-ilta Otto Kosonen: Lepokoti
Rauha Inkeri Pihlaja: Valheen
kengillä Mikko – L
– R: Kauppamatkustaja U. W. Walakorpi: Mestarin
rakkausseikkailut Yrjö Heilala:
Kolmen markan
koneenkäyttäjä (kuvaus rautateidemme
alkuajoilta) Jalmari
Järviö: Tehtaan tyttö Erkki Saarenmaa: Aino
(Kalevala-näytelmä) Artturi Leinonen: Vanha
Härmä Alarik Korhonen: Suurin
voima (kolminäytöksinen);
esitetty kolmella eri roolijaolla Kaarle Halme: Turha Ruupert Kainulainen:
Karjalan kannaksella
(kolminäytöksinen laulunsekainen
kansannäytelmä S. E. Risku:
Sittenpä sen näkee Minna Canth: Hän
on Sysmästä (esitettiin
ainakin kesäkuussa 1945 ja heinäkuussa 1945) Vuosien varrella näytelmäpiiri ehti (säilyneiden roolivihkojen mukaan) esittää lähes 200 näytelmää. Niistä valtaosa oli kotimaista tuotantoa, usein varsin tuntemattomiksi jääneiden kirjoittajien töitä. Nummelalaiset näyttivät erityisesti suosineen Kaarle Halmeen tuotoksia. Näyttämölle on päässyt ainakin 9 kappaletta:
Alkuvuosien kepeiden romanttisten tarinoiden tai yhteiskunnallisten teemojen rinnalla seurattiin myös ajan ilmiöitä. Mielenkiintoa herättivät varmasti: Eläviä
kuvia (Blumenthalin ja Kadelburgin
3-näytöksinen ilveily), joka esitettiin Elon
iltamissa vuonna 1922. Päärooleissa Almus Nyman ja
Fanny Koponen.
Fordi (kirjoittanut Väinö Pelkonen). Päärooleissa Vihtori Tammilahti, Akke Selin, Ester Alén. Langaton telefooni (kirjoittanut Evald J.). Päärooleissa W. Nyberg, Laina Jakobsson ja Edvard Helle.
Vuosien varrella näyttämöharrastuksen aktiivisuus vaihteli. Usein voitiin kuitenkin todeta, että näytelmäpiirin työ oli tavattoman tärkeä yhdistyksen talouden tukija. Näytelmäpiiri osallistui erilaisiin harrastelijanäyttämöiden kilpailuihin hienolla menestyksellä. Oman pitäjän kisoissa saatiin pääpalkinto niin usein, että se jopa uhkasi muiden työväenyhdistysten näyttämötoiminnan jatkuvuutta. Kun
voitiin palkata ammattitaitoisia ohjaajia, alettiin ottaa
ohjelmistoon vaativampia töitä. Ammattiohjaajia
olivat ainakin Vihtori Salonen ja Eino Weckström, joka vuonna
1936 piti näytelmäkurssin ja ohjasi suurmenestykseksi
muodostuneen Pohjalaiset. Sitä käytiin
esittämässä myös Ojakkalassa ja
Otalammella. Artturi
Järviluoma: Pohjalaisia, esitysvuosi 1936.
Ohjelmalehtinen ja roolijako. Itkevä
ilveilijä: Erkki Kivijärvi: Itkevä ilveilijä vuodelta1937: ohjelmalehtisen kansi, roolijako ja mainossivut. Nummelan näytelmäpiirin ohjelmistoon on kuulunut mm. seuraavien kotimaisten kirjalijoiden töitä:
Ulkolaisten kirjailijoiden klassikkonäytelmiä on esitetty vain muutamia:
Myös
oman kylän kirjailijan Vilho
Kuorikosken
näytelmiä on tietysti esitetty Rientolan lavalla.
Seuraavien näytelmien roolivihoista on löytynyt
roolijako: -
Oppi se on joka maksaa (painettu 1930). 60-vuotiasta suutarimestaria
näytteli Vihtori Tammilahti. Entisen oppipojan roolissa oli
Almus Nyman.
- Nykyajan ihmisiä (painettu 1930). Talollisen roolissa oli Almus Nyman. Hänen vaimoaan näytteli Eva Rautell. Heidän poikanaan oli Veikko Helle. -
Aatelisverta (painettu 1939). Sepän roolissa oli
Träsk, hänen poikanaan Väinö Purje.
leskirouvana Fanny
Koponen ja hänen tyttärenään
kirjailijan tytär Aili Kuorikoski. Kuorikosken
näytelmien kansilehtiä: Varsinaisia musiikkinäytelmiä ei ohjelmistossa ole ollut kovin montaa. Jo 1930-luvun alussa esitettiin Pasi Jääskeläisen teksteihin Emil Kaupin säveltämä laulunäytelmä ”Laivan kannella”. Sen lauluja muistan lauletun vielä 1940-luvun lopullakin, kun Nummelan laulukuorolla oli kevätmatinea Seuratalolla. Unohtumaton elämys oli Toini Hellen duetto vanhimman poikansa Joukon kanssa. 1940-luvun puolivälissä esitettiin lentokentän saarekkeessa Tukkijoella, jossa mukana olivat Linnea ja Toivo Valo. Pauli Mikkonen (myöh. Merivirta) näytteli Pölhökustaata. 1950-luvulla esitettiin Meksikon pikajuna, missä mukana mm. Hilma Järvinen ja Toini Helle. Linnea Valo on kertonut, että alkuvuosina näytelmät harjoiteltiin periaatteessa ilman ohjaajaa. Yhdessä näytelmäpiiriläiset päättivät, mitä ohjelmistoon otettiin ja keskenään sovittiin roolijaosta. Musiikkinäytelmissä oli mukana kuorolaisia, joita Väinö Louhi harjoitti. Kukin huolehti itse tarvittavasta rooliasusta. Kun vierailtiin muualla liikuttiin Toivo Nurmen kuorma-autolla. Sen lavalla oli penkit, joilla istutiin. Talvella paleltiin. Linnea muistelee, että ainakin näytelmä ”Laivan kannella” esitettiin myös ulkoilmanäyttämöllä, joka sijaitsi lentokentän päässä olleella urheilukentällä. Mukana olivat ainakin avioparit Toini ja Veikko Helle sekä Aili ja Esko Helle. Aina ei ollut riittävästi miesnäyttelijöitä. Linneakin muistelee nuorena näytelleensä iäkästä torpparia. Vastanäyttelijänä oli Toini Helle. Näytelmäpiirin
työhön on vuosien
varrella osallistunut noin 150 henkilöä. Joillakin on
ollut useita kymmeniä rooleja, muutamat ovat olleet mukana
vain kerran tai pari. Monessa perheessä lähes kaikki
jäsenet ovat toimineet
näyttämöharrastuksen parissa.
Tällaisia perheitä olivat mm. Louhet, Tammilahdet,
Laaksot ja Helteet. Usein nuoret tutustuivat toisiinsa Elon ja sen
näyttämötoiminnan parissa:
Säilyneistä roolivihoista näkyy, että eniten miesrooleja oli Almus Nymanilla ( noin 55 roolia), Vihtori Tammilahdella (n. 23 roolia), Akke Selinillä (n. 19), Ville Kuorikoskella (16), Toivo Rautellilla (18), Lauri Långströmillä (16), Ilmari Jakobssonilla ( 17), Paavo Hietasella (17), Martti Vimanilla (15). Eniten
naisrooleja oli Aino Louhella (noin 37), Fanny Koposella (33),
Anni Nymanilla (23), Aili Selin (23), Ester Alén
(myöh. Selin) (17), Aili Ekman (myöh. Helle) (16),
Elvi Välimäki (myöh. Kuusela) (16). (Huom.
läheskään kaikissa
säilyneissä vihoissa ei ole
roolijakomerkintöjä.) Näin jälkeenpäin muutamien aktiivinen teatteriharrastus hämmästyttää. Joku todella harvasanaisena tuntemani mies on näytellyt ns. suuria rooleja. En voi olla mainitsematta perheeni naapureina asuneita Martti Vimania ja Almus Nymania. Monet kyläläiset ovat kuitenkin kertoneet, että he olivat mainioita ”juttukavereita”, joilla oli sana hallussaan. Harmi
ettei noista sotia edeltäneiden vuosien
näytelmistä eikä juuri
myöhemmistäkään
esityksistä ole säilynyt valokuvia. Eri teoksissa on
julkaistu kuvia näytelmästä
”Pohjalaisia”. Matti Järvensivu esittää Anttia ja Liisa Laakso on Maijan roolissa. Kuvan omistaa Elisabeth Lappi-Seppälä. Kohtaus Pohjalaisista: Kaisaa esittää Kaisu Veikkolainen, Kaappoa Väinö Merikallio ja Salttua Viljo Vuorinen. Kuvan omistaa Elisabeth Lappi-Seppälä.
Pohjalaisten loppukohtauksesta:
Jussina Antti Laakso (istumassa), vallesmannina Jaakko Helle (makaa
lattialla) ja Harrin isäntänä Almus Nyman
(oikealla). Kuvan omistaa Elisabeth Lappi-Seppälä.
Sotien jälkeen näytelmäharrastus virisi ja oman kylän miehet Antti Laakso ja Yrjö Haarala alkoivat ohjata. Sisialidemokraattisen puolueen piirijärjestön näytelmäkilpailuissa Antti Laakso sai ensimmäisen palkinnon roolistaan Eugen O’ Neilli’n näytelmässä ”Ristinpaikka” vuonna 1946. Toini Helle voitti 1. palkinnon roolistaan Minna Canthin näytelmässä ”Hän on Sysmästä” vuonna 1947. 50-luvulla
teatteriharrastus alkoi sammua.
Harrastajanäyttämön voimat eivät
riittäneet kilpailemaan elokuvaesitysten kanssa. Nuorten
vaatimustaso ylitti sen, mitä kotoisin voimin toteutetut
esitykset kykenivät tarjoamaan. Television tulo lopetti
näytelmäpiirin aktiivisen työn.
Työväenyhdistyksen naisjaosto on kyllä
myöhemminkin harjoitellut pieniä
näytelmiä erilaisiin iltamatilaisuuksiin. (Ketola:
Kestävällä tiellä ss.265-267) Koonnut Ritva Miettinen
|